SP Terneuzen zegt het X account (voorheen Twitter) op. "X schuurt over het randje van artikel 1 van de Grondwet"

13 oktober 2023

Foto: The Verge
De SP Terneuzen heeft besloten om het X account (voorheen Twitter) op te zeggen. De partij vindt dat het nieuwe beleid van X en de plannen van Elon Musk niet meer past in haar visie op een open sociaal mediaplatform.

Twitter heeft onlangs nieuwe regels ingevoerd die het voor gebruikers moeilijker maken om te discussiëren over controversiële onderwerpen. Zo is het nu verboden om "misinformatie" te verspreiden over bijvoorbeeld vaccins of klimaatverandering. Als het aan Elon Musk ligt, gaat iedere gebruiker van X binnenkort een klein geldbedrag betalen. Dat is volgens de miljardair nodig om spamaccounts van het sociaal mediaplatform te weren. De SP Terneuzen vindt deze regels ondemocratisch en in strijd met de vrijheid van meningsuiting is. De partij is van mening dat gebruikers niet mogen worden gedwongen om een betaal abonnement af te nemen.

"We willen een platform waar iedereen zich vrij kan uiten, ook als we het niet met elkaar eens zijn", zegt SP-commissieraadslid Mart Smit. "De nieuwe regels en plannen van Elon Musk van X maken dat onmogelijk. De regels en het beleid van X, schuurt over het randje van artikel 1 van de Grondwet. Daarom hebben we besloten om ons X account op te zeggen." De SP Terneuzen kan je volgen via Facebook, Instagram, Youtube, TikTok de links kan je vinden op de website van de partij op https://terneuzen.sp.nl.