Inwoners Sluiskil overhandigen Petitie 'Flexbewoning in Sluiskil' aan Burgemeester Terneuzen

30 januari 2024

Foto: SP
Aankomende donderdag 1 februari om 19:00 uur zullen verontruste inwoners van Sluiskil een petitie overhandigen aan de Burgemeester van Terneuzen. De petitie, genaamd 'Flexbewoning in Sluiskil', is gestart als reactie op de groeiende zorgen die de inwoners van Sluiskil geuit hebben aangaande de snelle toename van flexwoningen in hun gemeenschap.

In Sluiskil ervaren bewoners een zorgwekkende opmars van beleggers en huisjesmelkers die woningen opkopen en deze verhuren aan arbeidsmigranten. Deze ontwikkeling leidt ertoe dat straten bijna volledig worden overgenomen door arbeidsmigranten, wat aanzienlijke gevolgen heeft voor de leefbaarheid van het dorp. Het merendeel van deze woningen is verhuurd zonder de vereiste vergunning, en het gebrek aan handhaving door de gemeente is duidelijk geworden tijdens het ronde tafel gesprek over huisvesting van arbeidsmigranten vorig jaar, georganiseerd op verzoek van de raad. De Wethouder heeft in diverse commissievergaderingen bevestigd dat er sprake is van een handhavingsprobleem en heeft aangekondigd dit te willen aanpakken met een handhavingsstrategie en versterking van de afdeling handhaving.

De gevolgen van deze situatie zijn voorspelbaar, met problemen als beperkte parkeergelegenheid en toenemende conflicten en vechtpartijen waar de politie regelmatig moet ingrijpen. Dit alles draagt niet bij aan een leefbare en veilige omgeving voor de inwoners van Sluiskil.

Veel huisbazen hebben vergunningen aangevraagd en gekregen voor flexbewoning in Sluiskil, waardoor deze problematiek verder escaleert. De inwoners van Sluiskil roepen op tot een directe stop op deze ontwikkelingen en eisen een striktere handhaving van de geldende regels.

Tijdens de laatste commissievergadering omgeving op 17 januari jl. hebben twee inwoners, waaronder de bewonersvereniging van de wijk Triniteit / bomenbuurt, opnieuw hun zorgen geuit. Ze voelen zich niet gehoord, omdat de gemeente blijft doorgaan met het verstrekken van vergunningen voor flexbewoning.

In dit kader heeft de SP besloten alle inwoners van Sluiskil te ondersteunen door middel van de petitie 'Flexbewoning in Sluiskil', met als doel de gemeente te dwingen af te zien van het verlenen van verdere vergunningen voor flexbewoning in Sluiskil.

Reacties

er moet onderzocht worden waar die migranten werkzaam zijn.ik ben taxichauffeur en zie ze dagelijks richting gent en ook zelfs voorbij sluis rijden om naar hun werk te gaan. dit kan toch veel beter "verdeeld" worden zodat ze dichter bij hun "huis" wonen? mn vrouw durft s'avonds niet meer over straat omdat de migranten dronken in de voortuin staan te roken en te vechten.