Werk moet lonen.
Werk moet lonen.
In essentie komt het erop neer dat er een TIJDELIJKE OPLOSSING aangeboden is door het Rijk, om mensen financieel bij te staan die, ondanks het feit dat ze werken, toch een lager besteedbaar inkomen hebben dan een koppel in de bijstand.
De antwoorden van het college laten zien dat de gemeente van de regeling afweet, maar niet in beeld heeft om welke burgers het gaat.
Dan komt meteen de vraag in me op of “Bewindvoerders” wel actie kunnen ondernemen om van de Tijdelijke Oplossing gebruik te maken. Immers, het kan zomaar gebeuren dat een bewindvoerder een persoon in zijn bestand heeft die alleenverdiener is en een lager besteedbaar inkomen heeft dan een koppel in de bijstand. Zal de Bewindvoerder hier actie op ondernemen of heeft de Bewindvoerder ook geen zicht op het gezinsinkomen, waardoor niets opgelost of bekeken kan worden ?
Ook vraag ik me af hoe bijvoorbeeld “De Zeeuwse Gronden” dit oppakken. De financiën van bijvoorbeeld Wajongers wordt beheerd door De Zeeuwse Gronden en de vraag is dan of de beheerders ervoor kunnen zorgen dat de Tijdelijke Oplossing ten goede komt van de cliënten in hun bestand, wanneer ze minder te besteden hebben dan een koppel in de bijstand.
De “TIJDELIJKE OPLOSSING” is een gerichte herinvoering van de Algemene Heffingskorting voor de jaren 2024-2027.
Wat is de Algemene Heffingskorting ? (2)
“De algemene heffingskorting is een korting op uw inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen.
Als u in loondienst bent, krijgt u deze korting via uw werkgever. Hebt u een uitkering? Dan krijgt u de algemene heffingskorting via de uitkeringsinstantie.
De algemene heffingskorting is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. U krijgt minder algemene heffingskorting als uw inkomen stijgt.
De algemene heffingskorting wordt verminderd met een percentage van uw belastbaar inkomen uit werk en woning. Dit percentage vindt u in de tabellen voor de algemene heffingskorting”.
Reactie toevoegen