De gevaren van PFAS in de doofpot

20 oktober 2023

De gevaren van PFAS in de doofpot

Foto: BNN Vara
Het zit in ons bloed, in ons eten, in ons drinkwater, in de lucht en in onze wateren: PFAS. Zembla onthulde afgelopen juni dat Chemours/DuPont in Dordrecht al 30 jaar geleden wist dat ze het grondwater onder de fabriek en in de omgeving ernstig vervuilden met grote hoeveelheden giftige en kankerverwekkende PFAS. Het OM start nu naar aanleiding van de onthullingen van Zembla een strafrechtelijk onderzoek naar het chemiebedrijf. In een nieuwe YouTube-serie legt Zembla je precies uit hoe het onderzoek is gedaan en wat ze ontdekten.

In de nieuwe serie Zembla Onderzoekt nemen journalisten Lisa Dekker en Lilit Martirosova je in een kwartier mee door de onderzoeksdossiers van Zembla. Ze leggen je uit wat er precies is onthuld, hoe het onderzoek tot stand is gekomen en wat de impact ervan is geweest op onze maatschappij. De aflevering ‘De gevaren van PFAS in de doofpot’ is de eerste video in een reeks van vier.

Zembla Onderzoekt is de aankomende weken elke woensdag om 17.00 uur te zien op het YouTube-kanaal van Zembla.