Caritas en de SP-Hulpgroep

1 december 2018

Caritas en de SP-Hulpgroep

De armoedebestrijding is 1 van de onderwerpen die wij als SP-afdeling gemeen hebben met de Caritas-afdelingen in Nederland.

Pastor Niek van Waterschoot van de CARITAS-afdeling Midden-Zeeuwsch-Vlaanderen had ons uitgenodigd voor een gesprek.

Jean-Paul en Alfons werden hartelijk ontvangen en dit resulteerde in een navenant stukje schrijven dat gepubliceerd werd in de november-uitgave van het Regioblad van de Elisabeth Parochie.

Iedereen merkt wel dat het in onze maatschappij moeilijk is om alles voor iedereen goed geregeld te krijgen. Maar merkten onze ouders dat ook niet op? Onze grootouders? Vroeger was het de kasteelheer die domineerde. Nu is het de bankdirecteur of de wethouder.

Altijd is er een "gen" geweest dat makkelijker overleeft dan een ander "gen". De natuurlijke eigenschappen van de overwinnaars, zoals zelfhandhaving, assertiviteit en dominantiegedrag, zorgen ervoor dat ze zich sneller voort kunnen planten en genadeloos overwoekeren ze het "zwakke schaap in de kudde". Het is dan ook niet ondenkbaar dat een overschot aan agressie en dominantie ontstaat tegenover een sociale gemeenschap die voor intoming van zelfzuchtige neigingen pleit.

Dominantiedrang t.o.v. ontbaatzuchtigheid.

Zelfhandhaving t.o.v. dienstbaarheid.

Het is echter niet omdat de mens geëvolueerd is tot wat hij is, dat de gedragingen daaruitvoortvloeiend automatisch goed zouden zijn. "De evolutietheorie kent geen oordelen toe aan goed of fout. Het is aan de mens en aan de samenleving om een inschatting te maken van wat een goed gedrag is en wat een fout gedrag is."(evolutietheorie.ugent.be)

En laten we nou net in een samenleving leven waar veel egoïsme zichtbaar is, een gemeenschap die "voor zichzelf moet zorgen", "zelfredzaam moet zijn en blijven". We gaan van verzorgingsstaat naar "participatiemaatschappij". Ongetwijfeld krijgen veel ouderen het dan ook moeilijk, gehandicapten worden over het hoofd gezien en alleenstaanden vallen buiten de boot.

Laten we over elkaar waken en meehepen in de winkel van Nederland, de winkel die ZORGT VOOR ELKAAR.