Jean-Paul Casteleijn spreekt de raad toe

2 juni 2018

Jean-Paul Casteleijn spreekt de raad toe

"Geachte Coalitie,

Allereerst onze complimenten voor het zeer mooi uitgevoerde coalitieakkoord, welke wel wat ruimte laat voor interpretatie maar we gaan uit van het positieve.

Wethouder van Hulle heeft ons op het hart gedrukt om inbreng dus bij deze hebben we wat suggesties.

AMBITIES:

Deze worden hoog ingezet zoals het goede voornemens betaamt en de versterkende samenwerking juichen we zeer toe. Ook op veiligheid zijn we mee. En het tolvrij maken van de tunnel kan rekenen op onze volledige steun waarbij we al onze connecties, zowel provinciaal als landelijk zullen inzetten.

Duurzaamheid en samenwerking staan ook hoog in ons vaandel. We hopen alleen dat hierbij de gewone mens niet wordt vergeten zodat iedereen een gelijkwaardige behandeling krijgt.

Op het gebied van arbeidsmigratie ligt er volgens ons nog een hele klus maar we zijn meer dan bereid om over oplossingen mee te denken.

Ik persoonlijk word heel blij van de woorden “iedereen moet mee kunnen doen in onze gemeente” en hoop daaruit te mogen concluderen dat dit college niet meedoet met de landelijke trend om mensen en zelfs hele groepen als tweederangs burgers te behandelen.

In het geval van de energietransitie vragen we u er wel voor te zorgen dat deze voor iedereen is om van te profiteren en niet alleen de happy few.

Het goed op de portemonnee passen spreekt voor ons vanzelf en we zullen dan ook met grote interesse de uitgaven in de gaten houden en controleren.

Aangaande het programma hebben we nog enkele punten:

Bij veiligheid vinden we het jammer dat de mogelijkheden tot experimentele wietteelt er niet meer zijn en ook niet meer bespreekbaar. Dit is - zeker in het licht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van medicinale cannabis - ons inziens niet wenselijk. Zelfs België, een toch wel zeer conservatief land met betrekking tot cannabis, is van zin om binnen afzienbare tijd ’s werelds grootste plantage op te zetten vlakbij de Nederlandse grens bij Kinrooi met een grootte van 15 ha en werkgelegenheid aanvankelijk voor 100 en later voor tot wel 1000 mensen. Dit alles in navolging van Canada waar ze nog verder zijn in deze materie

Op Onderwijs onderschrijven we de noodzaak van goede en bereikbare scholen voor onze jeugd waarbij we er met zijn allen voor dienen te zorgen dat de aanstaande fusie zo goed mogelijk verloopt welke we als onze politieke plicht zien.

Dan maak ik nu een bruggetje van onderwijs naar sport  want gezien het feit dat er in Nederland gemiddeld 80 mensen per jaar verdrinken -waarvan er 9 onder de 15 zijn - denken we dat het hoog tijd is om het afbraakbeleid ten aanzien van zwemlessen te keren en willen we erop aandringen dat zwemles weer gewoon in het pakket van de basisscholen komt zonder bijkomende kosten voor de ouders zodat keuzes als “eten of zwemles” niet meer gemaakt moeten worden.

Op sociaal domein zullen we een en ander zeer kritisch volgen en vroeg en luid aan de bel trekken bij misstanden waarbij we de mens centraal zetten.

We zijn zeker voor het oormerken van zorggelden maar als de fondsen niet toereikend zijn dienen er andere oplossingen te komen dan het schrappen van zorg. Handen aan het bed worden boven management gesteld.

Op volkshuisvesting missen we aandacht voor sociale woningbouw, iets dat voor starters en mensen met lagere inkomens wel heel belangrijk is. De gemeente zou hier een belangrijke rol in kunnen spelen.

Ook wordt er met geen woord gesproken over "dierenleed". Het tegengaan van bioindustrie en andere misstanden tegen dieren welke onder onze burgers een steeds groter belang krijgen en we dus niet als niet bestaand kunnen of willen afdoen.

Een kritische noot aangaande de hoeveelheid wethouders willen we nog uiten zeker met het oog op vertrekkend wethouder Deij wiens wachtgeldregeling toch ten koste van de Terneuzense burger zal gaan.

Tot besluit hoop ik dat deze avond niet de enige mogelijkheid tot inbreng is want ik weet zeker dat ik een heleboel vergeten ben te vermelden. Op een later tijdstip willen we dat nog aandragen. We kijken uit naar de komende 4 jaar, waarin we op een constructieve manier willen meedenken en meewerken.

Dank u "

Op de vergadering van de gemeenteraad op 31 mei jl. sprak de SP de gemeenteraad toe. https://terneuzen.raadsinformatie.nl/vergadering/481472/gemeenteraad%203...

Wilt u het coalitieakkoord helemaal lezen? Dat kan via deze link : https://terneuzen.raadsinformatie.nl/document/6500396/1/2018-05-09_Coali...