We kunnen participeren, ook rondom de kernenergie in Borsele

27 april 2023

We kunnen participeren, ook rondom de kernenergie in Borsele

We ontkomen er vast niet aan. Minister Rob Jetten drukt zijn D66-plan door om kerncentrales in Borssele te bouwen. Ook willen ze de kerncentrale die er al staat langer openhouden.

In het regeerakkoord werd reeds 5 miljard opzijgezet voor de voorbereidingen van de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Dat besloten de VVD, D66, CDA en ChristenUnie in 2021 onder Rutte IV teneinde de klimaatdoelstellingen te halen.

In de media konden we lezen dat het Expertteam Energiesysteem 2050, in een op 12 april uitgebracht rapport, minister Jetten probeert te overtuigen om geen kerncentrales te bouwen en al helemaal niet in Zeeland.

En dan moet er nog rekening gehouden worden met de bevolking. Wat willen de omwonenden ? Gelukkig is "participatie" niet meer weg te denken en dient een Provincie of gemeente de mening van de bevolking te raadplegen. De maatschappij krijgt inspraak zoals het hoort.

Voordat de Tweede Kamer na wil denken over het mogelijks instemmen met de plannen van de minister dient een behoorlijk draagvlak bij de bevolking aanwezig te zijn. Maar wat is een behoorlijk draagvlak ? Tot hoever reikt het te meten draagvlakgebied en wordt iedereen in de straten, wijken, dorpen bereikt ?

Laten we maar eerst participeren :

• De online uitleg kan in ieder geval beluisterd worden op dinsdag 9 mei 2023.
  • In Heinkenszand kun je op woensdag 10 mei 2023 terecht in De Stenge van 17u30 – 21u.
  • In Terneuzen volgt een informatiegesprek op maandag 15 mei 2023 in CO3 Campus van 17u30 – 21u.
  • In Vlissingen wordt alles nog eens herhaald in locatie Dockwize aan de Edisonweg op dinsdag 16 mei 2023 van 17u30-21u.