Onze Regenboogkandidaat aan het woord

7 maart 2023

Onze Regenboogkandidaat aan het woord

Foto: SP

Mart Smit is Regenboogkandidaat voor de SP Zeeland bij de Provinciale Staten verkiezingen.
Waarom is hij Regenboogkandidaat? Wat is zijn motivatie en wat is zijn achtergrond?
En wat wil hij in Zeeland bereiken?

Waarom ben je Regenboogkandidaat voor de SP bij de Provinciale Staten verkiezingen?
Ik ben een open en sociaal mens en strijd tegen ongelijkheid en onrechtvaardigheid. De kernwaarden van de SP:  Menselijke waardigheid, Gelijkwaardigheid en Solidariteit passen bij hoe ik als mens ben. Ik kom uit Rotterdam, waar acceptatie van LHBTI+ redelijk goed is. Zijn wie je bent! Niet zo vanzelfsprekend als het lijkt…

Wat moet er veranderen in Zeeland?
In Zeeland merk ik dat hier behoorlijk wat stappen gezet moeten worden op het gebied van acceptatie en de vrijheid voor ieder mens om te zijn wie je bent.
Of het nu gaat om een jongere die thuis uit de kast komt of een leerling die op school gepest wordt vanwege zijn of haar geaardheid, de jongeren in onze samenleving vormen (net als ouderen) een kwetsbare doelgroep.

"School moet een veilige haven zijn voor kinderen."

School moet een veilige haven zijn voor kinderen. Dit is de plek waar zij een groot deel van hun leven doorbrengen. Dit is tevens de fase in het leven waarin men vaak ontdekt wat de seksuele geaardheid is. Ik ben ook van mening dat er in het reguliere onderwijs meer aandacht voor het kind moet zijn. In het onderwijs draait het voornamelijk om de prestatie. Ik ben van mening dat het veel belangrijker is om kinderen de ruimte te geven en sociale vaardigheden te laten ontwikkelen. Het worden wie je bent en je talent verder te ontwikkelen!

"De roze ouderen in onze samenleving zijn vaak weinig zichtbaar. Binnen de ouderenzorg en welzijnssector is weinig aandacht voor roze 50-plussers."

De roze ouderen in onze samenleving zijn vaak weinig zichtbaar.
Foto: SP
Binnen de ouderenzorg en welzijnssector is weinig aandacht voor roze 50-plussers.

Het is niet altijd gemakkelijk om in bepaalde gelovige kringen uit de kast te komen. Het uit de kast komen kan voor diegene veel stress met zich meebrengen. Niet alleen voor diens omgeving, maar ook voor de persoon zelf kan het lastig zijn.

Transgender is momenteel een onderwerp dat veel in de media is. Mede dankzij het tv-programma 'Hij is een Zij' wordt duidelijk wat er allemaal komt kijken bij genderdysforie, oftewel, transgender zijn.

LHBTI+ in de sport kan een lastig onderwerp zijn in Zeeland. Toch is het belangrijk de dialoog te blijven voeren. De besturen van de Zeeuwse sportclubs hebben hier zelf een groot aandeel in, maar ook de politiek.

Politiek is voor LHBTI+ hierin onmisbaar. Niet alleen omdat de politiek besluiten neemt die ook van invloed kunnen zijn op de LHBTI+ gemeenschap, maar ook om zo een (nog) politiek vriendelijk(er) LHBTI+-beleid te kunnen ontwikkelen.

In het verkiezingsprogramma staat LHBTI+ niet specifiek benoemd, waarom niet?

In ons verkiezingsprogramma kan je lezen dat wij geen onderscheid maken.  De kernwaarde van de SP is gelijkwaardigheid van mensen. Gelijkwaardigheid houdt in dat de SP elke vorm van discriminatie verwerpt. Verwerpen van discriminatie houdt in positieve zin in dat elke levensvisie, geloof, seksuele geaardheid wordt gerespecteerd en gewaardeerd. Autochtoon en allochtoon worden niet tegen elkaar uitgespeeld. Dit uitgangspunt gebruiken wij als meetlat voor alle besluiten die we nemen.

In de afgelopen periode hebben wij ons sterk gemaakt om van Zeeland een regenboogprovincie te maken. Niet alleen in de provincie, maar ook in alle Zeeuwse gemeenten.

Dit is niet vanzelfsprekend, daarom onderschrijven wij een aantal standpunten die je ook kan vinden op Rainbowvote.nu.

Wat kan je beloven en waarmaken?
Ik woon in Biervliet dat onder de gemeente Terneuzen valt, daar is door het gemeentebestuur nog steeds geen concreet LHBTI+ beleid gemaakt. Sinds maart 2022 ben ik voor de SP raadscommissielid in de gemeente Terneuzen en één van mijn doelen is dat Terneuzen een Regenbooggemeente gaat worden.

"Dat gaat nog een lange strijd worden waar wij graag voor strijden."

Ook in de komende periode blijft gelijkwaardigheid van mensen voor de SP uitgangspunt bij het nemen van besluiten. Wij zouden het geweldig vinden als in de komende periode geen enkele Zeeuw nog terughoudendheid moet voelen over het uiten van hun seksuele geaardheid. Dat gaat nog een lange strijd worden waar wij graag voor strijden.

Wij zijn heel blij dat Goes gaststad voor Roze Zaterdag is op 17 juni 2023. De SP zal ook zichtbaar aanwezig zijn op deze dag, ook gedurende alle activiteiten daarna zullen wij ons inzetten om Zeeland Roze te laten kleuren. En we hebben een playlist op spotify gemaakt om alvast muzikaal in de stemming te komen.