Dethon heeft een nieuwe voorzitter met Cees LIEFTING.

6 augustus 2022

Dethon heeft een nieuwe voorzitter met Cees LIEFTING.

Drie dagen terug werd Jean Paul Castelijn geïnterviewd door Go-rtv n.a.v. de schriftelijke vragen die hij doorgezet heeft over de nieuw aangestelde voorzitter van Dethon. De heer Jürgen Vervaet (wethouder in Terneuzen) werd vervangen door de heer Cees Liefting (wethouder in Sluis).

Is de heer Liefting wel de beste keuze om Dethon te besturen en waarom werd die beslissing net voor het reces genomen ? Dit zijn een beetje de twee vragen die Jean-Paul stelt.

Jean-Paul zei in het interview bang te zijn dat we hiermee een stap terugzetten in de voortgang van Dethon. Een opmerking die niet in goede aarde viel bij Liefting.

Het uitspreken dat de heer Liefting krassen heeft opgelopen door niet te zien wat er zich afspeelde bij Dethon is volgens de nieuwe voorzitter schandalig. Dat mag een raadslid niet zeggen, aldus Cees Liefting. Hij zei letterlijk : “Het is schandalig dat een raadslid dat soort uitspraken kan doen”.

Mij is nog niet helemaal duidelijk wat hiermee bedoeld wordt. Bedoelt de heer Liefting ;

• dat er niet gesproken mag worden over wat hij als wethouder niet aangepakt heeft ? Of
  • dat de SP zijn zinnen anders moet formuleren ? Of
  • dat de schrijnende gevallen zich niet eens voorgedaan hebben ?

Hieruit kunnen we weer eens opmaken dat “de inhoud“ ondergesneeuwd raakt door de gevoeligheden.

Ook dat is een stap achteruit.

Ondertussen zou het duidelijk moeten zijn dat het niet is omdat 31 raadsleden zwijgen, er ook niets gebeurd is en het is ook niet zo dat het rapport van Berenschot de schrijnende toestanden die voorbijgekomen zijn weggestreept heeft. Het rapport Berenschot heeft antwoord gegeven op de expliciete vraag van het bestuur van Dethon en dat was o.a. " heerst er een angstcultuur". Daar kun je tot in de eeuwigheid over twisten. Over feiten die zich voordeden niet. Die zaken staan vast. Daar werd onder Liefting niets aan gedaan, of toch niet voldoende. Dat zijn feiten en daar kun je niet omheen.

De top van Zeeuws-Vlaanderen is er echter blijkbaar behoorlijk van overtuigd dat het rapport van Berenschot voldoende zaken heeft weerlegd.

Jammer, want ook hier zit het ego weer in de weg om snelle en praktische oplossingen toe te passen.