Jammergenoeg vertrok Martijn van Endt bij Dethon!

13 juli 2022

Jammergenoeg vertrok Martijn van Endt bij Dethon!

Op maandag 11 juli 2022 vertrok interim-directeur Martijn van Endt bij Dethon. “ Een verschil van inzicht over de voortgang van de veranderingen die Dethon moet ondergaan”, aldus een artikel in de media.

Daar waar tot voor kort het arbeidsintegratiebedrijf zo’n 800 mensen tewerkstelde met als hoogste doel : “productie”, moest de knop echt om volgens de heer van Endt ; “ de medewerker moet centraal komen te staan”.

Martijn van Endt was bijzonder geïnteresseerd in de SP en in ons “Zwartboek Dethon 2020”. Hij stapte dan ook met een “open mind” het kantoor van onze afdeling aan de Polenweg binnen. Dat was behoorlijk snel na zijn aanstelling. Kan best nog in september 2021 geweest zijn.

Vreemd genoeg werden alle, door mij op voorhand neergepende vragen, snel opzijgeschoven. Mijn kritische blik verdween en werd overwonnen door de uitgestrekte hand die hij bood.

Met enig gerust gevoel kon ik intuïtief luisteren, wetend dat Jean-Paul altijd een “ kritische “ blik hanteert. Evenwicht was reeds aanwezig.

Vanaf dat moment wist ik dat Dethon in goede handen was.

En tuurlijk kregen we nog een opstandje rechts en een gemopper van links, maar daar zag Martijn zelfs de “waarde” van in.

Stonden 10 mannen voor zijn kantoordeur om hem dringend te spreken over iets wat op de site verschenen was, kon hij dit benaderen als iets positiefs. “Ze weten me in ieder geval te vinden en ze durven te komen”.

Martijn kon dat waarderen en zag dat als een overwinning voor de medewerkers van Dethon.

Veel zaken hebben we besproken en met stip wil ik noteren dat hij het voor elkaar heeft gekregen om een ontslagbrief ( na 2 jaar ziekte ) voortaan ook inhoudelijk volledig te laten zijn. Hij kroop tenenkrommend weg toen we hem lieten zien dat Dethon zijn medewerkers jarenlang weerhouden heeft om te genieten van een transitievergoeding.

De SP zoekt al vanaf de oprichting van ons Meldpunt Dethon 2020, naar de juiste ingang zodat geregeld raakt dat een ontslagbrief ( na 2 jaar ziekte ) ook bij Dethon medewerkers laat zien dat een transitievergoeding bekomen kan worden.

Martijn van Endt, de jammergenoeg opgestapte interim-directeur bood uitkomst.

Dus medewerkers van Dethon; wat voor slechts kan een baas in zijn hart hebben als hij dit voor elkaar krijgt ?

Gisteren verscheen in de media dat de directeur “ te snel wou gaan”. En “ zoiets moet zorgvuldig gebeuren”.

Pardon.

We hebben het hier over “ de mens centraal stellen”.  Waarom moet dat TRAAG gebeuren ?

En we hebben het hier over het feit dat eindelijk ingezien werd dat de in 2015 ingevoerde Participatiewet niet helemaal goed geïnterpreteerd en geïmplementeerd werd bij Dethon. We leven in 2022. Hoeveel tijd moet het College van Terneuzen en het bestuur van Dethon nog krijgen ?

Wat ook gezegd wordt in de media ….. hoe kan de invoering van iets goeds ; namelijk “ de mens centraal zetten “ te snel gaan ?

Wat de SP betreft ; DAT KAN NIET SNEL GENOEG GEBEUREN!