Heel Zeeuws-Vlaanderen moet vanaf 3 januari 2022 voor een vaccinatie naar Terneuzen!

4 januari 2022

De vaccinatielocaties in Hulst, Oostburg en Sluis zijn vanaf 3 januari 2022 gesloten. Heel Zeeuws-Vlaanderen moet nu voor een vaccinatie naar Terneuzen. De vaccinatielocatie Terneuzen (Skihal, Zeelandlaan) is niet bereikbaar met het Openbaar Vervoer. De verkeersdrukte op de Zeellandlaan zal mogelijk ook toe gaan nemen.

De oplossing om de openingstijden te verruimen is voor de SP geen effectieve oplossing. Vanuit de dorpskernen is het Openbaar Vervoer in de avonden beperkt of zelfs helemaal niet mogelijk. Vanaf bijvoorbeeld Biervliet kan je met het OV via een overstap op het WTS station de bus richting het ziekenhuis Zorgzaam nemen. Vanaf de Zeldenrustlaan heb je dan nog een wandeling te gaan van circa 30 minuten via de Koegorsstraat.

Door een toename aan verplaatsingen naar Terneuzen is de kans aanwezig dat het aantal besmettingen zal toenemen. De druk op de zorg is nog steeds groot. Volgens een artikel dat vandaag in het PZC verscheen is het bij Zorgzaam nog even druk. Op de intensive care in Terneuzen liggen, net als in de voorgaande weken, 5 patiënten. Op de verpleegafdeling van ZorgSaam worden 9 mensen behandeld, 2 minder dan een week geleden. Bij ZorgSaam werden de afgelopen week 14 mensen nieuwe opgenomen, net zoveel als de week daarvoor. Eén patiënt komt van buiten Zeeland. Er overleden bij ZorgSaam 3 mensen aan covid.

De SP Terneuzen ziet graag dat de vaccinatielocatie bereikbaar wordt met een pendeldienst vanaf busstation WST naar de vaccinatielocatie. De beste logistieke oplossing is dat je voor een vaccinatie (ook voor de boosterprik) terecht kan bij de eigen huisarts. De SP stelt daarom voor dat de gemeente Terneuzen samen met GGD Zeeland in gesprek gaat met alle huisartsen in Zeeuws-Vlaanderen.

De SP heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het College. We houden je op de hoogte van deze ontwikkelingen.

Met strijdbare groeten,
Mart Smit

Sociaal Juridische Huisarts – kandidaat raadslid

Ik ben daar helemaal mee eens