Duurzame politiek in Terneuzen ?

4 november 2019

Duurzame politiek in Terneuzen ?

Het voeren van een weinig "duurzame" politiek zorgt ervoor dat mensen wel degelijk buiten de boot kunnen vallen. En ja, ook ik had - net als wat Niek van Waterschoot uitsprak op de commissievergadering Samenleving op 22 oktober jl. - grote moeite met het combineren van "iedereen moet mee kunnen doen in onze gemeente" en "de mensen zullen niet meer de zorg krijgen die ze gewend zijn".

De boot die wethouder van Hulle voor de bewoners van Terneuzen in gedachten heeft is volgens mij simpelweg een mega groot vlot. Je dobbert een end in het rond. Je wordt beschermd ; tegen natte voeten. Je wordt vervoerd maar het gaat zijn gangetje en “en masse”. Doorweekt worden - door een stortbui - wordt toegeschreven aan de natuurkrachten en is voor geen mens (op het vlot) aan te ontkomen.  Een blikseminslag met brand tot gevolg is simpelweg een tragisch geval van overmacht en als je als burger teveel "deining" veroorzaakt op het vlot dan ga je kopje onder. Eigen schuld, dikke bult.

"Dat zijn de kaders die we met z’n allen uitgezet hebben", zei van Hulle.

"De piketten hebben we geplaatst" en

“de visie hebben we besproken” zei van Hulle en

“er zal niemand buiten de boot vallen.”

Tuurlijk niet.

Je zit er niet eens op.

Ik heb me lang afgevraagd wat de redenen kunnen zijn die mensen hebben om – ondanks alle bizarre niet-duurzame zwalk-politiek van Rutte toch nog te stemmen op die goedlachse man. De VVD is nog steeds DE partij waartoe je blijkbaar moet behoren.

Is het lintje van Rutte dan zo’n eervol teken ?

Je kunt wel bestempeld worden als een gehoorzame burger, iets wat ambtenaren, wethouders en burgemeesters nastreven.

Je kunt dan gerust meedoen aan het leven "te water".

Niet gezegd of je op de boot zit of op het vlot.

Het dragen van een lintje biedt een schijnbescherming tegen de realiteit waarin talrijke mensen verkeren. Ook al moeten sommigen door allerlei instanties geholpen worden om toch maar niet voor de zoveelste keer in de bosjes te belanden, ze blijven uitroepen “ik was en blijf een VVD’er”.

Blijkbaar is het zich “in de boot wanen” beter dan zich “op het vlot bevinden”.

Kunnen we het tij keren ?

Door de steeds grotere afstand en onbereikbaarheid van “de boot” zullen steeds meer mensen genoegen nemen met de “schijnbescherming” van de heersende macht die waakt over “het vlot”. Althans, dat hopen we dan toch.

In een wereld waarbij niemand als "een probleem" wil bestempeld worden zitten mensen liever doodstil op een vlot dan dat ze de toegeworpen boei moeten grijpen om niet te verdrinken. En vallen ze dan toch van het vlot af, dan zullen de redders uit de boot tijdig ingrijpen, want die kaders hadden we met z’n allen uitgezet. Toch?

Echter, die kaders waren misschien enkel geldig op de boot.