h

Interview met André Van der Windt

12 januari 2019

Interview met André Van der Windt

Interim-directeur bij de organisatie aan-z

de heer André Van der Windt

Interview op 10 december 2018 in Axel

 

Op 10 december had Jean-Paul een uurtje “spreektijd” ontfutseld bij de heer André Van der Windt, de interim-directeur bij aan-z.

De indruk die ik opdeed tijdens de eerste vijf minuten is het hele verhaal in een notendop. Je zou zelfs kunnen denken dat de manier van ontvangen het allesomvattende is van het geheel. Maar dat terzijde.

Onze afspraak hadden Jean-Paul Casteleijn en ikzelf gemaakt op het hoofdkantoor van aan-z in Axel om 17u. Nadat we toch drie keer aangebeld hadden - in de veronderstelling wezend dat werknemers in het kantoor ons via een camera zouden opmerken en de deur zouden opendoen - besloot Jean-Paul wijselijk de gastheer op te bellen. In een mum van tijd kwam hij ons met gezwinde pas tegemoetlopen waarbij een passende hartelijke en geruststellende ontvangst volgde. 

Waarom ik vervolgens als eerste het pand binnenliep heeft te maken met het feit dat een heer voor een dame de deur altijd openhoudt, wat hier dus ook gebeurde. Maar ik had beter moeten weten. Het oude trapgevelgebouw is mooi gerestaureerd en heeft tal van kantoortjes, deurtjes, gangetjes en trapjes. U zult snappen dat er echt een gids nodig is om het kantoor van de heer Van der Windt te vinden. Die gids liep echter achteraan. Gelukkig wist hij die taak vlekkeloos te combineren met meer gezellige ontvangstwoorden. Een echte “multi-tasker”. Dat was mij al snel duidelijk en heel goed voor het bedrijf aan-z, want daar gaat het toch om. Is de heer André Van der Windt echt in staat om mensen voor zich te winnen, waardoor zijn goede voornemens met aan-z gerealiseerd kunnen worden ? Slaagt hij erin om bij de werknemers een positieve sfeer te creëren, waardoor de VERANDERING binnen aan-z tot stand kan komen?

Aangezien het gesprek met de interim-directeur van aan-z gezellig en informatief was, wil ik dit verslag navenant opstellen en niet enkel als droge stof aanleveren.

Zijn interim contract mag er dan misschien officieel per 1 januari 2019 opzitten, gelezen hebben we allemaal dat hij twee jaar kan doorwerken voor aan-z. De hoogste tijd dus om wat meer te weten te komen over de persoon zelf. Over de man die het enorm belangrijke zorgcentrum in ons Terneuzen bestiert. Zodoende stelde Jean-Paul de eerste toch wel persoonlijke vragen aan André, “DE BLIJVER VAN HET JAAR” (mijn woorden). Zijn taak is immers ; verbeterpunten aanwijzen en de meest effectieve weg uitstippelen die bewandeld moet worden binnen de organisatie.

Maar eerst, wie is die man achter aan-z nu eigenlijk?

Wie is de heer Van der Windt?

De in Terneuzen geboren André Van der Windt, groeide op in een gezin met vier kinderen, omringd door ouders die alle twee in het onderwijs stonden. Zelf studeerde hij aan het Zeldenrust College, was een actief volleybalspeler en voetballer. Na zijn studie vwo ging hij in 1986 werken bij Amev  (thans a.s.r.) op de wiskundeafdeling, alwaar hij na een kleine 3 jaar reeds doorrolde naar het management. Hij vertelde heel erg van de “structuur” te zijn waar je op terug kunt vallen. Een sterk fundament met mogelijkheden tot variatie binnen de afgebakende lijnen

De heer Van der Windt vertelde dat hij de studie verzekeringswiskunde heeft gevolgd en bedrijfskunde.

Hij is gescheiden, woont officieel nog in Amersfoort maar huurt thans een woning in Terneuzen om dicht bij zijn werk te wonen en om (samen met zijn broers en zus) mantelzorger te kunnen zijn voor zijn zieke vader hier in ons Terneuzen.

Zijn drukke leven zorgt ervoor dat de groepssporten plaats hebben moeten maken voor bijvoorbeeld hardlopen, iets wat je om het even wanneer in je uppie kunt doen. Verder houdt de pianospelende interim-directeur van zowel van pop als van klassieke muziek en als hij kan kiezen tussen een koude of warme reis dan trekt hij toch naar de zon. Een man die echt wel alles uit het leven wil halen wat erin zit.

Wat was je eerste opdracht ?

Toen hij begin januari 2018 startte bij aan-z moet het vast opgevallen zijn dat zijn specialisatie bij verandering ligt. Een eigenschap die nodig was om aan de eerste opdracht te kunnen werken ; immers, de VOLLEDIGE BEDRIJFSVOERING van aan-z moest bij aan-z ondergebracht worden. Tal van taken werden tot dan nog uitgevoerd door de gemeente Terneuzen en deze wilde hiermee stoppen.

Om deze gewenste verandering te realiseren werd die opdracht in een benoembaar tijdelijk project gezet waar geld voor uitgetrokken moest worden.  Naast deze nieuw opgezette lijn moet de reguliere dienstverlening en bedrijfsuitvoering uiteraard gewoon doorgaan.

(Mijn (Sonja Mulleman) ervaring is dat benamingen als “een tijdelijk project” ; geld kosten. Hoe kan het ook anders? Een passend budget bij een passende taak noemen ze dat. Nu heb ik het binnen onze SP-groep reeds gehad over het feit dat “de mens” zijn eigen programma moet opstarten, (misschien noem ik het ook een “tijdelijk project”,  dit overhandig ik vervolgens aan de regering (die beschikt over het belastinggeld van ons allemaal), teneinde ook dit als een mooi betiteld project te laten worden dat geld mag kosten. Eens kijken of dat zou werken.)

Aan-z werd opgericht in 1981, een organisatie die aanzienlijk gegroeid is, mede door het neerleggen van veel taken uit de WMO en de Jeugdwet bij de gemeenten. Aan-z werd tevens de enige uitvoeringsorganisatie binnen het sociaal domein in Terneuzen. Hiermee werd het duidelijk dat het inmiddels 90 man tellende bedrijf een verandering moest doormaken.

Gekozen werd voor het aanstellen van interim-directeur Van der Windt, een man die overzicht heeft, een man die kan schakelen, binden en bedrijfsvoering begrijpt.

Onder de heer Van der Windt staat een nieuwe manager die de primaire dienstverlening bestiert, en een tweede manager die de bedrijfsvoering onder zijn hoede neemt. Aan-z kan er trots op zijn dat er veel kennis van primaire dienstverlening in de organisatie zit.

We lezen dat je uit je talrijke werkervaringen put, je hebt veel ervaring als manager, directeur, docent en adviseur …… Allemaal heel positief. Maar u bent ook een mens. Wat werkt niet in je voordeel, en hoe combineer je dat met je baan?

Na een korte pauze noemt hij twee punten op : “Ik ben strijdbaar en soms kan dat in de weg zitten want ik wil alles wat ik doe tot een succes maken.”

“En ik ben ongeduldig. Ik wil het soms sneller dan de mensen rondom me. Het zit in mijn lijf en het borrelt, iets wat ik moet onder bedwang houden, en dat lukt best.”

Het gedrevene komt zeker terug in zijn werkzaamheden, hij houdt van verandering en kijkt altijd of iets beter kan, vooral door te luisteren en te kijken.

“Bij aan-z wordt toch gewerkt met gemeenschapsgeld. Er moet dus echt hard gewerkt worden.” merkt hij terecht op.

De heer Van der Windt vertelde dat hij een veilige en leuke sfeer wil creëren voor de werknemers. Hij geeft veel, maar wil ook iets terug.

Wat heeft jou doen beslissen om de baan met twee jaar te verlengen ?

Deze interim-klus is een uitdagende zaak vertelde Van der Windt. Bij vorige opdrachten was ik meer bezig met geld bij pensioenen en verzekeringen. Daar stond ik toch verder van het sociale domein af, verder van de mens. “Ik heb het gevoel dat ik hier meer een maatschappelijke bijdrage lever”.

Er komt natuurlijk bij dat ik hier in Terneuzen veel familie wonen heb en dicht bij mijn zieke vader ben waar ik nu meer voor kan zorgen.

Maar ook, de klus is nog niet af en zodoende vind ik het mijn taak om nog door te gaan en te zorgen voor het goede fundament. Aldus Van der Windt.

Ze hebben jou gevraagd om te blijven ?

“Ja, ze hebben me gevraagd om te blijven.” Sterker nog, de ondernemingsraad heeft namens het personeel gevraagd of hij kon blijven en daar is hij heel trots op.

Hoe staat aan-z tegenover de jongeren die na een half jaar begeleiding op straat komen te staan ?

Even een verduidelijking vooraf.

Voor het ogenblik is het zo dat jongeren die onder behandeling staan van aan-z eigenlijk na een half jaar automatisch doorvloeien naar de volgende hulpdienst JUVENT. Deze Zeeuwse Jeugdspecialist heeft echter niet voldoende geld beschikbaar om het toenemende aantal jongeren in nood te helpen en op te vangen. Dank zij het verschrikkelijke bezuinigingsbeleid van Rutte komen “jongeren in nood” zonder hulp op straat te staan, moeten noodgedwongen terug naar hun ouderlijk huis waar ze eigenlijk niet welkom zijn, of waar het onveilig is, of ze komen op straat te leven, met alle gevolgen vandien.

“Onwenselijk, en gebeurt niet. Aan-z heeft ervoor gekozen om de jongeren dan verder bij aan-z te behandelen.”

Van der Windt zei verder dat het simpelweg de taak is van de overheid om ervoor te zorgen dat er ofwel geld komt bij JUVENT om meer plaatsen beschikbaar te kunnen stellen voor de jeugd in nood, of geld geven aan aan-z zodat ze hier verder geholpen kunnen worden, om later door te stromen naar JUVENT. (www.juvent.nl)

“ Beide oplossingen zijn goed. Het moet alleen wel gebeuren. “
Hoe vergaat het aan-z in het jaar 2019 ?

2019 wordt het jaar van de TRANSFORMATIE en de KWALITEITSVERBETERING.

Aan-z wordt de autoriteit. Meaning, alle werkzaamheden aangaande ons bedrijf worden verricht binnen ons bedrijf en niet meer in het Gemeentehuis van Terneuzen.

Aan-z blijft de transparante onderneming die aan het bestuur zowel de financiële ontwikkeling laat zien als de resultaten van de primaire dienstverlening. Er moet zowel gepraat worden over het kostenplaatje als over de daadwerkelijke gang van zaken omtrent alles wat aan-z levert.

En het is veel. Kijk maar op www.aan-z.eu

We danken de heer Van der Windt voor het anderhalf uur durende gesprek.

Was getekend

Sonja Mulleman

www.terneuzen.sp.nl

Reactie toevoegen

U bent hier