h

Wetsevaluatie inburgering is opgesteld (1)

14 november 2018

Wetsevaluatie inburgering is opgesteld (1)

"Teveel mensen die asiel gekregen hebben blijven aan de zijlijn staan, zonder betaald werk." Dat heeft allerlei redenen, die opgesomd worden door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in een schrijven van 6 juli 2018 naar de Tweede Kamer.

De inburgering gaat veranderen. Nieuwkomers moeten sneller een baan vinden en daarom is in een WETSEVALUATIE opgesteld waarin duidelijk opgesomd is wat de Gemeenten en de inburgeringsplichtigen (zowel mannen als vrouwen) te doen staat, teneinde de inburgeraar sneller en adequater te helpen om het gewenste einddoel te bereiken........................................... UIT DE BIJSTAND

  • Taak van het Rijk en Gemeente : De nieuwe VOORINBURGERING moet de gemeenten beter in staat stellen om de tijd vooraf goed te benutten en de inburgeraar (die straks in zijn gemeente komt te wonen) tijdig te begeleiden. Na koppeling van de Gemeente aan een inburgeraar kan de Gemeente best onmiddellijk overgaan tot een "BREDE INTAKE" zodat zichtbaar is wat de startpositie is en wat de mogelijkheden zijn. Deze Brede Intake zal door het Rijk gekaderd worden, zodat duidelijk is waaraan de intake moet voldoen en er een landelijke uniformiteit gewaarborgd wordt.  (Is dat reeds bekend bij de gemeente Terneuzen? )
  • Taak van de Gemeente : Deze VOORINBURGERING moet vlekkeloos aansluiten met het INBURGERINGSTRAJECT.   
  • Taak van de Inburgeraar : De inburgeraar moet actief meewerken om de taal te leren. Gelukkig kan hij hierbij rekenen op begeleiding van de gemeente en zullen SANCTIES - gericht aan de inburgeraar - dan allicht ook uitblijven. Althans,  wanneer krijg je een sanctie, en wanneer werk je genoeg mee? Wie bepaalt dat en met welke methode? Is dat persoonlijk getint of wetenschappelijk onderbouwd? Worden hierover nog duidelijke uitspraken gemaakt of gaat het om “willekeur”? De SANCTIES die opgelegd kunnen worden zullen hopelijks ook GEKADERD worden door het Rijk, zodat duidelijk is wanneer een sanctie opgelegd kan worden en wanneer niet. Ook hier dient een landelijke uniformiteit gewaarborgd te worden (Is dat reeds bekend bij de gemeente Terneuzen? ) In mijn beleving kan ik immers voldoende presteren door bijvoorbeeld 1 woord per dag te leren. Spreek je achterkleinkinderen van Einstein dan hoor je misschien wel 1000 nieuw ingestudeerde woorden per dag. Als hierover geen duidelijke regels te vinden zijn, dan kan een sanctie alle kanten op en ben je afhankelijk van de willekeur van de gemeente.
  • Een inburgeraar zou de eerste 6 maanden van zijn verblijf in Nederland NIETS doen. "Daar gaat kostbare tijd verloren", volgens het rapport. Wie zou geen maanden moeten bekomen, vluchtend vanuit een oorlogsgebied, overnachtend in een bootje op de Middellandse Zee, opgevangen wordend als een Nummer en dan geparachuteerd naar een dorp of stad waarbij je hoopt even te mogen uitrusten. Tuurlijk hebben ze zelf de stap genomen om te vluchten uit hun thuisland, maar de weg hierheen is voor de meesten geen Transavia-vlucht geweest.

---------------------------------------------------

En het wordt nog erger :

Punt 2 : "Persoonlijk Plan inburgering en Participatie, resultaatverplichting en handhaving.

Volgende keer verder.

Reactie toevoegen

U bent hier