"Aanpasbaar" Toezicht huisvesting vergunninghouders

20 oktober 2018

"Aanpasbaar" Toezicht huisvesting vergunninghouders

Op de site van de Gemeente Terneuzen staat onder de  "binnengekomen stukken" een schrijven van de Provincie Zeeland.
Iedereen kan deze documenten inzien.
Een schrijven - aangaande het toezicht op huisvesting vergunninghouders - hieronder gekopieerd en tussen aanhalingstekens ;

"De huisvesting van vergunninghouders is een wettelijke taak van de gemeenten. Op grond van de Huisvestingswet draagt u zorg voor het tijdig voorzien in de huisvesting van vergunninghouders overeenkomstig de voor de gemeente geldende taakstelling. Het Rijk stelt deze taakstelling ieder halfjaar per gemeente vast.

De Provincie Zeeland heeft op grond van de gemeentewet de taak om toezicht te houden op het tijdig realiseren van deze taakstelling door gemeenten. In ons beleidskader Interbestuurlijk toezicht huisvesting vergunninghouders Provincie Zeeland staat beschreven hoe wij, met behulp van de interventieladder, invulling geven aan deze toezichthoudende taak.
De taakstelling voor het eerste halfjaar van 2018 voor de gemeente Terneuzen bedroeg 41 vergunninghouders. De voorsprong uit eerdere taakstellingsperioden bedroeg 10 vergunninghouders. Derhalve diende uw gemeente in de eerste helft van 2018 in totaal 31 vergunninghouders te huisvesten. Op grond van de realisatiecijfers van het COA per 1 juli 2018 constateren wij dat u in het eerste halfjaar van 2018 in totaal 12 vergunninghouders heeft gehuisvest. U heeft echter aangegeven dat u daarnaast nog 18 hervestigers heeft gehuisvest vóór 1 juli 2018 die nog niet in de administratie van het COA verwerkt waren. U had verwacht tevens een gezin van 4 personen (ook hervestigers) in diezelfde periode te huisvesten, maar het gezin mocht niet naar Nederland vliegen vanwege de zwangerschap van de moeder. De huisvesting van de 18 hervestigers meegerekend, heeft u een achterstand van 1 nog te huisvesten vergunninghouder gerealiseerd.

Uit de realisatiecijfers van het COA blijkt dat u in de maand juli 2018 10 vergunninghouders heeft gehuisvest en daardoor de achterstand ruimschoots heeft ingehaald. De geringe achterstand op peildatum 1 juli 2018 heeft daardoor geen gevolgen in het kader van het interbestuurlijk toezicht.
Een afschrift van deze brief hebben wij verzonden aan de raad van uw gemeente."

IEDER HALF JAAR : = 6 maanden. Achterstand = 1 huisvesten (tekort)
Echter de Provincie constateert dat de gemeente in juli reeds 10 vergunninghouders heeft gehuisvest. Aangezien juli de 7e maand van het jaar is, en dus valt onder de Tweede Helft van het Jaar, hebben ze een soort vrede genomen met het feit dat de Eerste Helft van het Jaar niet voldeed aan de TAAKSTELLING.

Dit gegeven zorgt ervoor dat de gemeente voor het tweede deel van het jaar inderdaad goed bezig is, volgens de Provincie.  In juli reeds 10. Maar dat belet niet dat er een achterstand van 1 huisvesten is gerealiseerd in het eerste deel van het jaar.

Blijkbaar is het voor de Provincie aanvaardbaar om Olympisch Goud te geven aan de Gemeente Terneuzen voor het lopen van 90 meter op de 100 meter.