Sinterklaas is dit jaar eerder.

11 september 2018

Sinterklaas is dit jaar eerder.

De Goede Sint komt met 3% loonsverhoging. Een droom die uitkomt voor onze burgemeesters, locoburgemeesters en wethouders in Nederland.

Nog eens 2% loonsverhoging op 1 juli 2019 en na amper 6 maanden (op 1 januari 2020) wordt hun loon weer met 2% verhoogd.

Dat werd onlangs afgesproken in de arbeidsovereenkomst sector Rijk (2018-2020) en staat te lezen in de Staatscourant dd 29 augustus 2018.

• Wat verdient onze burgemeester Lonink en locoburgemeester van Hulle?

Een burgemeester die in januari 2018 een bedrag van 8.660,52 euro verdiende, krijgt 6 maanden later (vanaf 1 juli 2018)  8.920,34 euro (verhoging van 3%). Op 1 juli 2019 wordt dit bedrag verhoogd met 2% en wordt zijn loonstrook 9.098,75 euro. Zes maanden later krijgt diezelfde burgemeester alweer een loonsverhoging van 2% en ontvangt dan 9.280,73 euro.

Aangezien de burgemeester en locoburgemeester evenveel ontvangen bedraagt hun inkomen ongeveer 105.000 euro per jaar. Da’s dan een berekening voor Terneuzen, vallend in Klasse 5 met 54.740 inwoners.

• Wat verdient een wethouder in Terneuzen?

Wethouders krijgen vanaf die datum ook de 3% loonsverhoging en ontvangen dan 7,168,96 per maand. Ook voor deze groep werknemers geldt de 3-2-2-regel. Het inkomen van wethouders is ongeveer 85.000 euro per jaar.

• Wat krijgen raads- en commissieleden?

Een wijziging (lees = stijging) in het bedrag van de tegemoetkoming ziektekosten voor de raads- en commissieleden werd afgesproken. Zij ontvangen vanaf 2018 een (schamel) bedrag van 107,10 euro per jaar.

• Wat krijgen alle medewerkers van sector Rijk op 1-1-2019

En alle medewerkers sector Rijk ontvangen per 1 januari 2019 een eenmalige uitkering van 450 euro. (bij een 36 urige werkweek).

Wat hebben ze weer goed voor zichzelf gezorgd.
Zij zullen niet zo snel onder de indruk zijn van de door het CBS gepubliceerde stijging van prijzen van goederen en diensten.
Nederlandse consumenten betalen in augustus 2018 maar liefst 2,3 % meer voor goederen en diensten dan een jaar terug.

Loon van sector Rijk wil niet achterlopen en gaat lekker mee met de trend.