Actie voor de sluiting van Doel

15 juli 2018

Actie voor de sluiting van Doel

Onze SP kanjer uit Hulst, Marja Snoeren was vandaag (15 juli 2018) marktkraammeester op de Zomermarkt in Graauw, een prima plaats om de SP-caravan tussen de kraampjes op te stellen en het wandelende publiek om aandacht te vragen VOOR DE SLUITING VAN DOEL.

De kerncentrale staat weliswaar op Belgisch grondgebied en dus is het niet meteen iets waar de Nederlandse regering iets over te zeggen heeft, maar toch is actie voeren noodzakelijk. Het probleem met oude kernreactoren wordt dermate onderschat dat "geen actie voeren" geen optie meer is.

Marja Snoeren stuurde me de volgende aangrijpende uitleg toe.

Ziehier haar verhaal :

Foto: Marja Snoeren / Marja Snoeren

"Doel 1 en 2 zijn intussen 43 jaar oud. De afspraak toen was dat ie na 40 jaar gesloten zou worden. Dat was dus in 2015.
Toen hebben ze besloten dat ze hem nog 10 jaar langer open gingen houden. Dat wordt dus 2025.
In de afgelopen 2 maanden hebben we al 2 incidenten gehad, daarvoor tientallen. Ontploffing in de transformator, duizenden scheurtjes in het reactorvat vanwege achterstallig onderhoud, lek aan een lasnaad, sabotage waardoor personeel is geschorst, op cursus gestuurd zijn enzovoorts. Het laatste incident was een lekkage in het nucleaire gedeelte. Er lekte 40 liter radio-actief water per seconde weg. Er hebben zich sinds 1995 al meer dan 80 incidenten voorgedaan. Op dit moment zijn 3 van de 4 centrales uitgeschakeld in Doel en 1 van de 3 in Tihange.

De incidenten worden niet gemeld, ondanks dat ze iedere keer beloven het wel te melden. Het laatste incident kwam naar buiten doordat de pers erachter kwam. Toen kwamen ze al heel snel met de melding dat het niks bijzonders was, dat het voor onderhoud was.
Dus ook nog liegen.

Doel 1 en 2 zijn over datum. 43 jaar geleden wisten ze al dat ie dicht moest, ze hebben 40 jaar de tijd gehad om over een alternatief na te denken. Ze hebben niks gedaan. 3 jaar geleden hebben ze besloten hem nog 10 jaar langer open te houden. En nog steeds denken ze niet na over een alternatief. Ze hebben het er al over gehad om nog wat jaren toe te voegen na 2025. Of zoals het krantenartikel zegt: Alleen als de komende jaren blijkt dat een tekort aan elektriciteit dreigt, zou kunnen worden besloten de levensduur te verlengen.

Samen met Brabant, met name Bergen op Zoom, zijn we kaarten met handtekeningen aan het verzamelen om de politiek onder druk te zetten. Om Doel eerder dan 2025 te sluiten en zeker om er niet nog wat jaren aan toe te voegen. Om te zorgen dat het ABP Doel niet steunt met zijn aandelen. Om het college in Hulst en de Provincie onder druk te zetten, want ook zij bagatelliseren de boel. De beste manier is publieke steun, zodat men ons ook serieus gaat nemen."

l