Sterk, Betrokken en Vitaal

11 mei 2018

Sterk, Betrokken en Vitaal

Op 9 mei jl werd het Coalitieakkoord Terneuzen 2018-2022 gepresenteerd door de heer Van Hulle. In een volle Raadszaal werden de 6 wethouders in hun functie beëdigd. Later de nieuwe raadsleden en jammergenoeg was of de tijd op, of de procedure heel belangrijk, of het hiërarchische toch belangrijker dan "de mens", want de namen van "de Volgers" werden enkel opgenoemd, waardoor ze voor buitenstaanders totaal "geen gezicht" hebben. Zonde. Vind ik niet zo STERK.

Maar.... gelukkig is de titel van het Coalitieakkoord : STERK, betrokken en vitaal. De oppositie is dus gewaarschuwd. STERK staat de coalitie met 4 partijen. Er is bijna geen oppositie meer over. Zal wel lukken om STERK over te komen. Het eerste voorbeeld hiervan werd na 10 minuten zichtbaar toen de oppositie het jammer vond dat het coalitieakkoord nu pas ter inzage aangeboden was, terwijl men meteen geacht werd meteen te stemmen op de wethouders die over dit akkoord willen gaan.

STERK als een rots kwam van Hulle met de opmerking dat deze gang van zaken eerder besproken was en de oppositie dat toen had moeten zeggen.

Hoe juist het misschien ook mag zijn dat de oppositie reeds eerder de kans kreeg om daarover opmerkingen te maken, het ongeremde (en vooral STERKE) afwijzen van de opmerking van de oppositie liet zien dat de opgebouwde macht beteugeld moet worden. Als het programma de komende 4 jaar gebracht wordt als het Coalitieakkoord dan mag iedereen gedwee 20 minuten luisteren naar de hoofdpartij Top-gemeentebelangen, en mag de oppositie (eventueel) heel even aan het woord, om - na gehoord te zijn - accuut opzijgevegen te worden met een o zo niet-bindende-opmerking dat ik als toeschouwer me bijna wou moeien in het gesprek (uit schaamte). Zal dit in de toekomst nog voorkomen? Ja. Heeft Van Hulle iets geleerd uit de opmerking van de oppositie? Misschien wel. Zo ja, dan wist hij dat goed te verbergen.

Gelukkig zal het "tweede woord" ( BETROKKEN ) dat in de titel van het Coalitieakkoord staat, vast slaan op de BURGERS. "Iedereen moet mee kunnen doen in onze gemeente" en "Dit akkoord is geen sluitstuk, maar een begin. Wij nodigen u als raad van harte uit om uw ideeën aan ons te laten weten. Wat kan Terneuzen sterker, meer betrokken en vitaler maken? Wij staan open voor uw voorstellen en bieden in onze bestuursperiode ruimte voor suggesties van alle raadsfracties. En dat geldt ook voor de ideeën van inwoners, bedrijven, instellingen en samenwerkingspartners". Allemaal te lezen in het 20-pagina-tellende Coalitieakkoord. Maar hoe zullen ze het volgende in evenwicht brengen ? BETROKKEN BURGERS en BESTUURLIJK BELANG.

Tenslotte komen we bij het derde woordje VITAAL. Een modern woord dat vast wil weergeven te willen "vergroenen", te willen "verjongen", te willen "groeien", enz

Als we deze onderwerpen mogen spiegelen aan de uiterst "vitale" uitdrukking die Van Hulle aan de dag legde tijdens zijn toespraak, dan snap ik een oppositielid volkomen. Hij brak immers in tijdens de vloed van woorden, om Van Hulle aan te manen zijn betoog rustiger te brengen. Geen mens kon nog volgen.

Jammergenoeg werd ook dit met procedureregels al snel overwoekerd (door onze burgemeester) en kon Van Hulle "hijgend" verdergaan.

Het Coalitieakkoord Terneuzen 2018-2022 kunt u vinden op www.terneuzen.nl