Is een kleine "latverhoging" 600.000 euro waard?

3 mei 2018

Is een kleine "latverhoging" 600.000 euro waard?

De "Nieuwe Huiskamer" van Terneuzen, zijnde het auto-vrije-vernieuwde marktplein werd op 2 juni jl. door wethouder Jack Begijn geopend. Een project waar de gemeenteraad een jaar terug UNANIEM mee heeft ingestemd. Het wordt door sommigen bejubeld. Door anderen weer kritisch bekeken. Misschien werd daarom - bij Café du Commerce "MENS ERGER JE NIET" in de bestrating gelegd. Er is immers altijd kritiek te geven.

Maar laat ik beginnen met de positieve kanten van het project waar 600.000 euro voor uitgetrokken werd.

We hebben een vernieuwde auto-vrije marktplaats, met prachtige drains, met een heerlijke water- en lichtpartij, met zitbanken en groen, waar we komende zomer vast van zullen genieten.

De klinkers zijn hergebruikt, een super uitgangspunt volgens mij. Dat bestrating groen kan worden door mos en algengroei is mogelijk. Onze gemeente zal vast rekening gehouden hebben met dit allicht "komend" probleem. Immers, het "Wolkenpleintje" aan de Kastanjelaan kampt reeds jaren met gladde tegels door algenvorming, met veel valpartijen door spelende kinderen als gevolg.

Milieuvriendelijke tips om algenvorming te voorkomen of te bestrijden zijn bijvoorbeeld schoonmaakazijn met water. Zie link https://www.duurzaamthuis.nl/groene-aanslag-in-tuin-natuurlijk-verwijderen

De minder aangename punten door te geven aan de gemeente Terneuzen.

• Verwoorden we de belangen van de mensen dan kunnen we concluderen dat je - zonder zelfs een pessimist te zijn - makkelijk kunt stellen dat op het grote plein geen marathon gelopen zal worden.

Zal er gewandeld worden ? Ja zeker, maar veel minder door mensen met krukken. Moeilijk door mensen met een rollator, niet door mensen die slecht te been zijn, en niet snel door mensen met een rolstoel.

• Verwoorden we de belangen van de gemeente dan kunnen we, aan de hand van een uitspraak van de heer Dullaert (Partner van PWC en Senior adviseur communicatie van de gemeente Terneuzen) opmaken dat hij zich soepeldansend onder zijn laaggelegde limbo-lat beweegt. Training is hiervoor noodzakelijk. Immers, op opmerkingen van bezoekers van de markt die zeggen de bestrating een ongelukkige keuze te vinden, onveilig te vinden enz. - zegt hij iets als : "Er werden NIET-gladde stenen gelegd op een brede looproute (waar de marktkramen op komen te staan). Er werden NIET-gladde stenen gelegd op de loopbrug. DE BELOOPBAARHEID VAN HET PLEIN IS DAARDOOR ZEKER VERBETERD TOV HET OUDE PLEIN "
  • Waar ging het fout? Wie heeft niet tijdig geluisterd en nagedacht? Wie neemt genoegen met de "lage latlegging" die de heer Hans DULLAERT blijkbaar hanteert voor de gemeente Terneuzen?

Volgens wethouder Begijn worden nog tot oktober kleine verbeteringen aangebracht. Er werd nog niet meegedeeld waaraan verder gewerkt zal worden.

Met dank aan Sunny Hegt en Ed Dantuma.