De Lucratieve Nachtrust van Commerciële Jeugdzorg: Een Duister Verhaal van Geld boven Zorg

23 december 2023

Foto: icon ade
In de schaduw van de samenleving schieten commerciële jeugdzorgaanbieders als paddenstoelen uit de grond. Een nacht jeugdzorg met slaapplaats blijkt niet alleen een plek voor kwetsbare jongeren om tot rust te komen, maar ook een goudmijn waar het duisterste aspect van kapitalisme zich manifesteert. De prijs die betaald wordt voor een veilige slaapplek overstijgt soms die van een vijfsterrenhotel. Het lijkt erop dat de zorg voor onze jeugd niet langer een roeping is, maar een lucratieve handelswaar.

De explosieve groei van het aantal commerciële jeugdzorgaanbieders wijst op een zorgwekkende trend. In plaats van de behoeften van de kwetsbare jeugd centraal te stellen, draait het hier vooral om de centen. De harde realiteit is dat sommige jeugdzorginstellingen de concurrentie aangaan op het gebied van prijs, eerder dan kwaliteit. Het is een schandelijke vertoning waar de zorgbehoevende jongeren de dupe van dreigen te worden.

Een nacht doorbrengen in een instelling die zogenaamd zorgt voor de toekomst van onze jeugd mag dan wel een financiële aderlating zijn, het stelt de vraag of het daadwerkelijk de moeite waard is. Zijn deze exorbitante kosten gerechtvaardigd? Moeten we accepteren dat het welzijn van onze jeugd ondergeschikt is aan winstbejag?

Het is onthutsend dat een sector die belast is met de verantwoordelijkheid voor de fysieke en mentale gezondheid van onze jongeren, gedreven wordt door financiële prikkels in plaats van humanitaire overwegingen. De jeugdzorg mag geen industrie worden waarin de marge belangrijker is dan de mens.

De perverse logica dat een nacht in een jeugdzorginstelling duurder is dan een luxueus verblijf in een vijfsterrenhotel, werpt een schrijnend licht op de prioriteiten van deze commerciële aanbieders. Het lijkt erop dat het welzijn van de jeugd wordt gekwantificeerd in termen van winstpercentages en niet in termen van de emotionele steun en begeleiding die deze jongeren zo broodnodig hebben.

In een tijd waarin de roep om hervorming van de jeugdzorg luider klinkt dan ooit, moeten we kritisch kijken naar de rol van commerciële jeugdzorgaanbieders. Het is tijd om de balans te herstellen en ervoor te zorgen dat de zorg voor onze jeugd niet wordt ondermijnd door hebzucht en geldzucht. Onze toekomstige generaties verdienen beter dan een systeem dat hun kwetsbaarheid misbruikt voor financieel gewin. Het is hoog tijd om de jeugdzorg te bevrijden uit de klauwen van de markt en terug te brengen naar waar het hoort: een toevluchtsoord waar liefde, zorg en welzijn centraal staan, ongeacht de prijskaartjes die eraan hangen.

Door: Mart Smit, plv fractievoorzitter SP Terneuzen.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.