"KAPPEN MET KERNENERGIE" - SP Terneuzen protesteert bij eerste informatiebijeenkomst Kerncentrale in Biervliet

16 september 2024

SP Terneuzen was op maandag 16 september aanwezig bij de eerste informatiebijeenkomst over het plan van het Ministerie van Klimaat en Groene groei over de mogelijke komst van 2 kerncentrales in het door de gemeente Terneuzen aangewezen gebied Paulinapolder - Mosselbanken.

Door: Mario Wisse, PZC

Nog geen week geleden maakte het Rijk bekend dat de gemeente Terneuzen in beeld is als mogelijke locatie voor nieuw te bouwen kerncentrales. Vanavond was al meteen een eerste informatiebijeenkomst in Biervliet. En het was druk. ‘Ik wil graag van u horen hoe de boodschap geland is’.

Aldus de Terneuzense wethouder Laszlo van de Voorde in de volgepakte gymzaal van basisschool ‘t Geuzennest. Ze zijn er niet bepaald enthousiast van geworden, maken een aantal bewoners van de Paulinapolder, een 225 hectare grote polder tussen Biervliet en de Westerschelde, duidelijk.

De Paulinapolder wordt in een adem genoemd met de aanliggende polder De Mosselbanken. Als het aan het Terneuzense gemeentebestuur ligt, vormen de twee polders het enige gebied in de gemeente Terneuzen waar straks eventueel kerncentrales kunnen worden neergezet. Dat heeft te maken met de ruimte, met de mogelijkheid om koelwater te lozen en de combinatie met andere projecten die daar spelen, zoals de aanleg van een hoogspanningslijn.

Pap allang gestort
We zitten nog vroeg in het besluitvormingsproces richting locatiekeuze, maakt de vertegenwoordiger van het ministerie vanavond in Biervliet duidelijk. Dat neemt niet weg dat sommige Zeeuws-Vlamingen denken dat de pap allang is gestort. Dat ze het in Den Haag al grijnzend bekokstooft hebben: die kerncentrales gaan naar Terneuzen.
De man van het ministerie legt nogmaals uit dat dat absoluut niet het geval is. Dat de wet vraagt om alle redelijke locaties te onderzoeken. En dat Terneuzen er een van is, net als de Tweede Maasvlakte. En ondertussen blijft Borssele/Vlissingen de voorkeurslocatie. Op de voet gevolgd door de Eerste Maasvlakte.

‘Ik begrijp daar helemaal niks van’
Onze overheid is hard bezig om onze kinderen een groene toekomst te geven, betoogt een meneer uit Biervliet in de microfoon die rondgaat. Bijvoorbeeld door het sluiten van kolencentrales, die enorme klimaat- en luchtvervuilers. Maar ondertussen zijn er die dus die plannen voor twee, of misschien zelfs wel vier nieuwe kerncentrales. Terwijl we vele generaties na ons opzadelen met het radioactieve afval uit de centrales waar we nog steeds geen oplossing voor hebben. ,,Ik begrijp daar helemaal niks van.”

Het panel wordt er een beetje stil van. Uiteindelijk komt er een antwoord. De regering heeft onlangs het advies gekregen niet pas over 75 jaar, zoals was voorgenomen, maar veel sneller een beslissing te nemen over de zogenoemde eindberging van het radioactieve afval dat bij de COVRA in het Sloegbied is opgeslagen. Dus er wordt aan gewerkt.

Lees het volledige artikel in de PZC (zie onderstaande link) »