LAGERE BOETE EN LANGERE TERMIJN VOOR HERSTELOPERATIE TOESLAGEN
25 juli 2024
LAGERE BOETE EN LANGERE TERMIJN VOOR HERSTELOPERATIE TOESLAGEN
De rechtbank Rotterdam heeft nieuwe regels vastgesteld voor de hersteloperatie van de toeslagenaffaire.
Als de Belastingdienst niet op tijd een besluit neemt over bezwaren, krijgen ze nu 40 weken de tijd om dit alsnog te doen. Voorheen was dit 12 weken. Doen ze dit niet, dan moeten ze een boete betalen van 50 euro per dag. Eerder was deze boete 100 euro per dag.
"Lang wachten, schaadt het vertrouwen in de overheid."
De rechtbank vindt het vervelend dat mensen zo lang moeten wachten op een beslissing over hun compensatie. Dit schaadt het vertrouwen in de overheid. Toch erkent de rechtbank dat de hersteloperatie complexer is dan verwacht en dat de Belastingdienst hard werkt om sneller beslissingen te nemen.
12 weken te kort en niet realistisch. Hersteloperatie complexer dan verwacht.
Volgens de rechtbank is een termijn van 12 weken te kort en niet realistisch. Daarom krijgen ze nu 40 weken de tijd voor een besluit. Als mensen voor de tweede keer in beroep gaan omdat de Belastingdienst weer te laat is, moeten ze binnen 20 weken een beslissing nemen.
De lagere boete van 50 euro per dag is ingevoerd omdat de Belastingdienst vaak meerdere boetes moet betalen voor dezelfde aanvrager, wat niet eerlijk is volgens de rechtbank.
De rechtbank benadrukt dat het niet hun taak is om de problemen van de Belastingdienst op te lossen, maar wel om de wetten eerlijk toe te passen en aan te passen aan de situatie.
LEUKER KUNNEN WE HET NIET MAKEN
Bent u gedupeerde van de toeslagenaffaire en woont u in de gemeente Terneuzen?
Heeft u hulp en/of advies nodig? Of wilt u gewoon uw verhaal met ons delen?
Onze afdeling beschikt over specialisten in de Jeugdzorg en Rechtsbescherming.
Duizenden ouders zijn getroffen door de problemen met kinderopvangtoeslag. De Belastingdienst/Toeslagen compenseert hen daar financieel voor.
Maar voor wie in de problemen is geraakt, is dat niet altijd voldoende. Er kunnen bijvoorbeeld problemen zijn ontstaan rondom huisvesting, schulden, inkomen, zorg en de opvoeding van kinderen.
Bij veel gezinnen is er sprake van uithuisgeplaatste kinderen. De gemeente Terneuzen heeft hierin een zorgplicht, voor u en uw kinderen. Door bescherming van privacygegevens is deze informatie niet met gemeenten gedeeld.
Wij kunnen heel goed begrijpen dat u geen vertrouwen heeft in overheidsinstanties, onze Hulpdienst kan u daarom hierin bijstaan.
Woont u in de gemeente Terneuzen, bent u een van de getroffen ouders en heeft u problemen met andere dingen dan alleen uw toeslagen?
Wellicht kunnen wij u helpen, maar wij zijn er juist ook voor om naar u te luisteren.
Contactinformatie SP Hulpdienst:
-
Contactformulier: Stuur uw vraag via het contactformulier naar ons.
-
E-mail: Stuur een mail aan hulpdienstterneuzen@sp.nl
-
Telefonisch: op alle dagen bereiken vanaf 14:00 tot 21:00 uur via het telefoonnummer (06) 46 916 736.
U ontvangt zo spoedig mogelijk een reactie van een van onze hulpdienst. Voor meer informatie over de SP Hulpdienst Terneuzen, klik hier.
Bron: uitspraken de Rechtspraak, ECLI:NL:RBROT:2024:6560
- Zie ook:
- ARMOEDEGIDS
Reactie toevoegen