SuperZaterdag in Sas van Gent Zaterdag 25 Februari 2023

17 februari 2023

SuperZaterdag in Sas van Gent Zaterdag 25 Februari 2023

Foto: SP
Wij organiseren op zaterdag 25 februari een SuperZaterdag in Sas van Gent en gaan met een team de straat op om steun te halen voor de Volkspetitie ‘Verlaag de kosten, nationaliseer onze energie’.

Deze volkspetitie is ondertussen 122.263 keer getekend. Op die manier wil de SP met zoveel mogelijk mensen druk uitoefenen om de kosten voor energie te verlagen en de energievoorziening in eigen handen te nemen.

“Verlaag de kosten, nationaliseer onze energie”

SP-afdelingsvoorzitter Alfons Eeckhoudt: "De energierekening moet omlaag, zo simpel is het. Maar omdat onze energievoorziening is geprivatiseerd, hebben we er nu niets meer over te zeggen. Commerciële bedrijven verhogen onze energierekeningen en worden lachend rijk,
terwijl wij in de kou zitten. Dit moet anders. Daarom gaan we onze energie weer zelf organiseren. Dat lukt alleen als we samen de druk op het kabinet Rutte/Kaag opvoeren. Dit is daarin de volgende stap."

De volkspetitie is een vervolg op een campagne van de SP om de kosten voor mensen te verlagen. Hiervoor demonstreerden in september 2022 al ruim 3000 mensen in Den Haag en verzamelde de partij door het hele land verhalen over de stijgende kosten.

Op 11 februari 2023 organiseerde de SP een volksprotest. Ook Zeeuwse afdelingen en duizenden mensen kwamen naar het Volksprotest op het Beursplein in Amsterdam. Op deze symbolische plek, bij de aandelenbeurs, maakten we duidelijk dat onze energie geen markt behoort te zijn en dat de winsten van energiebedrijven niet naar aandeelhouders behoren te gaan maar ingezet moeten worden om de energierekening te verlagen.