Algemene beschouwingen 2022

17 november 2022

Algemene beschouwingen 2022

SP Raadslid Jean-Paul Casteleijn zette zijn spreektijd bij de Algemene Beschouwingen in om zoals we de laatste commissie samenleving hebben ervaren nogmaals aandacht te vragen voor een meer gevoelsmatige kwestie. Namelijk: hoe wij als gemeente omgaan met medemensen en met name de niet zo mondige medemens.

Bekijk de Algemene Beschouwing op SP TERNEUZEN TV.

Aldus sprak Jean-Paul Casteleijn tijdens de raadsvergadering :

Geachte leden van de raad, college en aanwezigen.
Dit wordt geen klassieke algemene beschouwing. Dat laat ik over aan mensen die daar meer verstand van hebben.
Nee ik wil mijn spreektijd inzetten om zoals we de laatste commissie samenleving hebben ervaren nogmaals aandacht te vragen voor een meer gevoelsmatige kwestie.

Ik haal een paar groepen aan

* Onze ouderen die moeten struggelen om rond te komen, eenzaam zijn en snakken naar gezelschap. De digitalisering zet hen steeds verder aan de kant en het loslaten van de kostendelernorm zou zeker helpen om makkelijker tot elkaar te komen. Evenals ruimhartig omgaan met de WMO.

* Onze jeugd: Ik weet wel de gemeente heeft zorgplicht maar die kun je op meerdere manieren interpreteren en gezien de tekorten en wachtlijsten is daar nog veel te behalen.

* Onze Dethonmedewerkers:
Zoals we tijdens de laatste Commissie Samenleving hebben gehoord zijn de problemen bij Dethon nog lang niet opgelost. Ik vraag hier nu en zal in de toekomst aandacht blijven vragen voor dit probleem dat verklaar en beloof ik.

* Het Terneuzense MKB:
Die kreunend en steunend gebukt gaan onder steeds oplopende kosten. Ik vind dat we die waar mogelijk moeten helpen. Niet voor niets zijn ze
onze zogenaamde motor van de economie.

* Vrijwilligers in de breedtste zin van het woord:
Waar we steeds meer van verwachten om maar kostenloos in te springen waar de markt tekort schiet. Brandweer, zorgmedewerkers, leerlingbegeleiders, vervoer, mantelzorgers en vele anderen. We moeten deze mensen koesteren, motiveren en faciliteren.

Welbeschouwd vraag ik aandacht voor ons gehele burger bestand in de Gemeente Terneuzen. En vraag ik nederig niet teveel de inkomsten het beleid te laten bepalen

Hmm werd het eigenlijk toch nog een Algemene Beschouwing.

Eindelijk iemand die nog empathie heeft.