Hoe kun je zonder lid te zijn van de Bibliotheek toch de computers gebruiken ?

3 september 2022

Hoe kun je zonder lid te zijn van de Bibliotheek toch de computers gebruiken ?

Het is ook jullie vast opgevallen dat de Bibliotheken in heel Nederland een metamorfose ondergaan hebben. Ze zijn niet meer de plek waar je enkel boeken haalt, je kunt er nu cursussen volgen, gezellig de krant lezen of je internetzaken regelen op de ter beschikking gestelde computers.

Deze vermodernisering kwam tot stand door het convenant dat de Belastingdienst in 2019 sloot met de Koninklijke Bibliotheek (KB). Immers, de Belastingdienst wil dat iedereen zijn belastingzaken digitaal regelt. Hiervoor krijgen de Bibliotheken dan ook subsidie zodat alle burgers kunnen leren omgaan met computers en bij "Mijn Belastingdienst” of “Mijn Overheid” kunnen komen.

Waar wij ons zorgen om maken is : hoe kunnen mensen die geen geld hebben om lid te worden van de Bibliotheek en geen geld hebben om zelf een computer aan te schaffen, toch hun Belastingzaken nazien ?

Terneuzen schijnt een “handgeschreven 2,50 euro-pasje” te hanteren voor mensen die krap zitten. Dat zou overhandigd worden door de baliemedewerkers.

Op die manier kan iedereen toch zijn zaakjes geregeld krijgen. Althans, dat zou wel eens de redenering kunnen zijn.

Maar waarom een onnozel “handgeschreven briefje” ?

En waarom wordt dat niet algemeen bekendgemaakt ?

Hieromtrent hebben we Schriftelijke Vragen gesteld ;