Dethon in Transitie.

17 augustus 2022

Dethon in Transitie.

Na twee jaar wroeten hebben we eindelijk bereikt dat Dethon een Vaststellingsovereenkomst voorzien heeft van de paragraaf “Beëindigingsvergoeding”.

Het zit namelijk zo ; iedere werkgever mag zijn werknemer ontslaan als die laatste twee jaar ziek is. Dus Dethon ook. Alléén, deze Vaststellingsovereenkomst (of Beëindigingsovereenkomst) dient vergezeld te worden van een financiële compensatie. Dit werd in 2015 wettelijk geregeld in de Participatiewet.

Je zou er dus vanuit kunnen gaan dat dit door een werkgever automatisch uitgevoerd wordt.

Niets is minder waar.

Tal van meldingen die in 2020 en 2021 bij ons SP-Meldpunt binnenkwamen gingen over medewerkers die te laat gehoord hadden over de wettelijke verplichting die de werkgever heeft om een vergoeding uit te betalen bij ontslag na twee jaar ziekte.

Zij hopen nog steeds enige compensatie te bekomen, want een transitievergoeding kregen ze niet. In hun Vaststellingsovereenkomst staat niets vermeld over de Transitievergoeding.

Mede hierover hebben we schriftelijke vragen gesteld. (1) Antwoorden zullen vast na het verlof volgen.

De vraag doemde op : “Hoe bekom je iets binnen een bedrijf dat niet eens erkende wat we neergepend hebben in het “Zwartboek Dethon 2020”?”

We hadden het geluk dat de interim-directeur, Martijn van Endt, onze opmerking hieromtrent ondraaglijk vond voor de werknemers en nu is het dan zover ; de medewerkers van Dethon die wegens ziekte ontslaan worden, krijgen waar ze wettelijk recht op hebben ; een Transitievergoeding.

Het is echter van groot belang dat we vinger aan de pols houden want geen werknemer (die twee jaar ziek is geweest) mag nog opzijgeschoven worden zonder Transitievergoeding.

Ook Dethon moet doen wat het moet doen !

(1) https://terneuzen.raadsinformatie.nl/document/11696079/1/2022-07-13+Cast...

Gelukkig is er nog eerlijke berichtgeving in deze tijd.

En hoe zit het met die mensen die er recht op hadden maar al weg waren en het niet gekregen hebben omdat ze in het ongewisse werden gehouden door Dethon? Deze hebben onder valse voorwendselen hun ontslag getekend en niet gekregen waar ze recht op hadden.