Wijkagenten in Zeeuws-Vlaanderen

28 februari 2022

Wijkagenten in Zeeuws-Vlaanderen

De controlerende taak die een raadslid als Jean-Paul Castelijn uit Terneuzen heeft is enorm groot. Of het nu gaat om Hulst, Sluis of Terneuzen, de SP heeft deze taak altijd zeer zorgvuldig op zich genomen.

Zo stelde de SP Hulst Schriftelijke Vragen in 2013 over de afwezigheid van enige wijkagent in hun gemeente. (1)

Hoewel het sinds 1 jan 2013 wettelijk vastgelegd was dat er 1 wijkagent per 5000 inwoners moet zijn, heeft de SP Hulst hier 9 jaar geleden echt aandacht voor moeten vragen. (zie link met Schriftelijke Vragen die de SP Hulst stelde aan het College)

Thans heeft Zeeuws-Vlaanderen 10 wijkagenten waarvan er 5 in de grootste stad Terneuzen werkzaam zijn, 2 wijkagenten in Hulst en 3 in Sluis.

Daarom : Geloven is goed, controleren is echter nog beter.

Dus als beweerd wordt dat de SP te vaak reageert op wat er speelt en niet zelf voorop loopt, dan zou het wel eens kunnen zijn dat er veel fouten opgemerkt worden door de SP, en dan is het zaak om die fouten recht te zetten.

De politie kent twee soorten Wijkagenten. De geografische wijkagent die gebonden is aan een gebied en de Jeugdwijkagent met de recreatiewijkagent. Rini KOEVOETS en Petra PRONK zijn jeugdagent voor respectievelijk Terneuzen en Sluis. Jim RAUSCH is de Horeca- of recreatiewijkagent voor heel Zeeuws-Vlaanderen. (2)

(1) https://hulst.sp.nl/sites/hulst.sp.nl/files/attachments/131214_schriftelijke_vragen_sp_wijkagent.pdf

(2) http://www.themanieuws.nl/app/publication/LZVB151/2409