De Kostendelersnorm

5 december 2021

De Kostendelersnorm

De regering heeft in 2015, de Participatiewet ingevoerd. Daaruitvoorvloeiend werd de KOSTENDELERSNORM gepresenteerd, een regel die vooral kwetsbare mensen kan raken.

Hiermee laat de regering zien dat ze wel vinden dat iedereen moet kunnen meedoen, dat iedereen moet PARTICIPEREN, maar dat daar veel tegenover staat !

Zo regelt de KOSTENDELERSNORM dat ouders die bijstandsgerechtigd zijn gekort worden op hun uitkering als hun inwonend kind 21 jaar geworden is.

De regering wil dus niet teveel comfort voor de bijstandsgerechtigden.

Daarbovenop is de woningcrisis in heel het land een handicap voor ieder kind dat uit huis gezet werd door de ouders.

Jullie snappen het al, de SP stelde schriftelijke vragen ; want hoe kan en zal ons college helpen om uit huis geplaatste jong volwassenen snel en comfortabel te huisvesten ?

Nu lijkt het ons duidelijk dat geen wethouder mensen in een kartonnen doos buiten zet. Maar of ze in een ongeïsoleerde woning terechtkomen of in een Tiny House zal toch afhandelijk zijn van hun economische waarde. Hoe onmenselijk het ook klinkt, onze bedrijven kregen het snel voor elkaar om achter de Gamma Tiny Houses te laten plaatsen voor zijn expatters. Als we dat zien gebeuren voor onze uit-huis-geplaatsten, dan steken we de vlag uit.