Dethon Groen medewerkers tijdens tropendagen.

11 augustus 2020

Dethon Groen medewerkers tijdens tropendagen.

Maandag 10 augustus 2020 bezochten Anja en ikzelf medewerkers Dethon Groen in Othene. Immers, zij konden bij temperaturen van 35 graden wel wat frisdrank gebruiken, dachten we zo.

Gewapend met echt veel teveel drankjes en sapjes belandden we aan de Otheensedreef in Terneuzen bij een vijf-tal groenmedewerkers die net pauze hielden.

Een vervangend voorman vertelde dat het tropenweer reuze meevalt; “Voldoende rusten tussendoor”, was zijn regel. Dit gaf me meteen een vredig gevoel, een voorman die zijn mensen goed behandelt.

Uiteraard wilden we veel vragen stellen, maar vooral luisteren naar hun verhalen. Wat ze goed vinden, wat ze veranderd willen.

Nou, geen makkelijker werknemers dan dit mooie groepje jonge mannen. Ze vonden het niet te warm in hun kledij, ze vonden het niet te zwaar werken bij deze hitte, er was niets dat ze gewijzigd wilden zien en alles was goed.
Ook het feit dat ze hun meeruren eigenlijk inleveren tijdens de tropendagen om toch maar hetzelfde loon te bekomen, vonden ze feitelijk zelfs “goed geregeld".
Ik schrok ervan. En dus zal dat zeker hoog op de agenda staan als we een gesprek hebben met wethouder Vervaet.

Nogmaals, geen groep heb ik ooit zo lief en meegaand, makkelijk en leuk gevonden als deze Dethon-Groen-mannen. Deze mensen moeten we koesteren en helpen en ondersteunen.

En ja, het is super goed dat het tropenrooster ingevoerd wordt, maar dat geeft niemand een vrijbrief om zomaar iets er tegenover te stellen.

Hoe werkt het  bij Dethon ? Werknemers Groen werken van oktober tot april geen 8u per dag maar 8,5 uur per dag. Zo kunnen ze tot wel 8 meer vrije dagen opbouwen per jaar. Deze vrije dagen mogen enkel genomen worden in de wintermaanden. Het bestuur van Dethon bepaalt zelf op welke dagen die 8 vrije dagen komen te staan. Tenzij er een hittegolf opdaagt, dan knabbelt het bestuur aan de opgebouwde vrije dagen.

Noch in de Cao, noch met de OR zijn afspraken gemaakt waarbij het loon in tropendagen, waarbij gewerkt wordt van 6-12u, aangevuld mag worden door te snoepen van de vrije dagen die opgebouwd zijn door 8,5 u per dag te werken i.p.v. 8u per dag.

Zo te zien denken de heren en dames die over Dethon waken er anders over.

Tijd voor verduidelijking komt, want Jean-Paul Casteleijn en ikzelf gaan op gesprek bij wethouder Vervaet.

Dat klinkt me als Doornroosje in de oren.
Zo sprookjesachtig dat ik dat niet kan geloven.
Maar in die angstcultuur die daar gecreëerd is kan ik het wel begrijpen dat ze net doen alsof het een geweldig paradijs is bij de Dethon.

en hoe zit het met de werknemers met een indicatie die bv maar 30 uur mogen werken en nu gedwongen worden om 42.5 uur te werken per week?
PS.het is van april tot oktober dat ze 8.5 uur per dag moeten werken

Beste, er was zelfs sprake als er geen werk is ze naar huis moesten en dat dat een vrije dag zou kosten.
Daar heb ik alles in het werk voor gesteld om dit onrecht uit de wereld te helpen. Er is nog veel werk aan de winkel, de mensen die er werken hebben een geweldig plichtbesef en hun werk is hun alles. Groeten Louis van der Hooft TerneuzenTV