En toen kwam het aan het licht.

25 juli 2019

En toen kwam het aan het licht.

Na 4 jaar zou je toch hopen dat het Rijk niet zoveel geld meer uitgeeft als vroeger.

Taken werden immers vanaf 2015 bij de gemeenten neergelegd. Zij moesten de winkel draaiend houden, met minder (financiële) middelen.

Doordat er uitgegaan werd van bezuinigingen kon je je meteen al afvragen of bijvoorbeeld de geleverde zorg nog even goed zou zijn als vroeger.

Nooit of te nimmer hebben we echter gedacht dat het Rijk nu nog steeds evenveel geld uit de pot zou nemen als ervoor, toen ze zelf de winkel nog bestierden.

Het onderzoek van Maarten ALLERS en Klaartje PETERS  (https://www.gemeente.nu/bestuur/cijfers-halen-beeld-van-decentralisaties-onderuit/) laat duidelijk zien dat niets zo makkelijk is als geld uitgeven van een ander.

Het Rijk geeft nu evenveel geld uit als vroeger (terwijl ze tal van taken niet meer doen) en de gemeenten krijgen evenveel van de koek als vroeger (terwijl ze meer taken verrichten dan vroeger).

De verdeling van het geld is in 30 jaar niet gewijzigd.

“De besteding van het geld blijft tegen verwachting “op peil”” valt te lezen in het artikel op www.gemeente.nu en “De rijksoverheid draait nog op volle sterkte”. Journalist Richard Sandee schreef op 25 juli 2019 dat ministeries het als volgt verwoorden : “ het werk wordt alleen maar anders en niet minder”.

Dergelijke zinnen produceren wordt nog betaald ook.

Geen wonder dat de gemiddelde Nederlander niet meer kan sparen.