Het Europees Parlement en de verkiezingen op 23 mei a.s.

20 april 2019

Het Europees Parlement en de verkiezingen op 23 mei a.s.

Op donderdag 23 mei a.s. gaat Nederland voor de 9e keer verkiezingen houden als lidstaat van de Europese Unie om de Europarlementariërs te kiezen voor de komende 5 jaar.

Aan de Europese Verkiezingen nemen in Nederland 16 politieke partijen deel. Voor Nederland zijn er 26 zetels beschikbaar.

Het Europees Parlement vertegenwoordigt een half miljard Europeanen en bestaat uit 750 afgevaardigden + de voorzitter Antionio TAJANI die sinds 17-01-2019 aangetreden is voor 2,5 jaar.

Taken van het Europees Parlement (EP) zijn o.a.

• het vaststellen van de Europese wetten en het budget voor de EU,
  • het controleren van de activiteiten van de Europese Unie (EU) en van de Europese Commissie en
  • het benoemen van een Europese Ombudsman.

Het EP had in 1952 slechts een adviserende taak. Door de jaren heen kreeg het  EP meer invloed en macht. Het duurde echter nog 25 jaar voordat het EP een reële invloed begon te krijgen. Het was vanaf 1975 dat het EP de ontwerpbegroting kon wijzigen of afkeuren. Een verdragswijziging in 1986 zorgde ervoor dat het EP meer betrokkenheid kreeg bij de wetgeving en het EP ook werd betrokken bij de toetreding van nieuwe lidstaten.

In 1993 werd het EP (via het Verdrag van Maastricht) mede-wetgever, waardoor je kunt stellen dat de Europese Unie geen wet meer kon doorduwen voordat het Europees Parlement het goedgekeurd had.

Er volgden nog tal van "verdragen" waarbij gelukkig de macht en kracht van het Europees Parlement vergroot werd.

Het mag dan ook duidelijk zijn dat het Europees Parlement in 2019 zich buigt over ontzettend veel zaken die voor ons allen hier in Europa belangrijk zijn.

• De SP vindt dat we de macht van de EU moeten beteugelen ;
  • De SP vindt dat we de Europese Unie moeten blijven controleren ;
  • De SP vindt dat het Europees Parlement erover moet waken dat Nederland zelf kan blijven beslissen over bijvoorbeeld onze pensioenpot, over ons onderwijs en vervoer.

want,

het Europees Parlement controleert als het ware de Raad van de Europese Unie (EU), het belangrijkste samenwerkingsverband in Europa.

De EU bestaat uit 28 lidstaten die samenwerken op gebied van visserij, landbouw, consumentenrechten, milieu, migratie en terrorismebestrijding. De EU buigt zich over defensie, de buitenlandse handel, de interne markt en de economie.

De EU heeft slechts ondersteunende bevoegdheden op gebied van wetenschappelijk onderzoek, vervoer, energie en uitwisselingsprogramma’s in het onderwijs.

Als we nu weten dat de EU steeds meer macht in handen krijgt, nog net niet onze benijdenswaardige pensioenpot in kan pikken, moet het toch duidelijk zijn dat de bevoegdheden van de EU niet nog meer mogen uitdijen. Daarom hebben we veel stemmen nodig, veel invloed binnen het Europees Parlement, zodat we met z’n allen niet geregeerd worden door de ongenaakbaren in de EU.

Maandag 29 april 2019 Terminus in Goes  (naast het bus- en NS-station)

Spreker: Ron Meyer, SP-voorzitter

Inloop 19.15 uur • Start 19.30 uur
De toegang is gratis en iedereen is welkom.
Stop de Europese elite.

Laat Brussel niet de baas zijn.

Stem SP op 23 mei!