Zonne-energie in Terneuzen

12 februari 2019

Zonne-energie in Terneuzen

De presentatie die ruimtelijk adviseur, de heer Risto LOUWS, op de Commissievergadering van 23 januari jl. gaf was erop gericht om goede vragen te vermijden.

Hij ging van start met "ik sta hier met dubbele petten". Zowel voor RHO als ruimtelijk adviseur, als voor Lightsource BP voor de zonne-enerige op weilanden. Gevolg : niemand die nog iets zei over deze "dubbele petten"-uitleg. Jammer, want volgens mij is het niet omdat iemand iets toegeeft dat het daarom OK is.

Hoe dan ook, vervolgens gaf de heer LOUWS een verduidelijkende rapportage van de verrichtte metingen die lieten zien dat Terneuzen te weinig daken heeft die belegd kunnen worden met zonnepanelen teneinde in de gevraagde energiebehoefte voor Terneuzen te kunnen voorzien. Er is namelijk 2 PJ (petajoule) nodig. Gevolg : iedereen lijkt te geloven dat zijn verdere voordracht heilig is.

Hoe weinig fraai de gedreven adviseur zonneweiden ook vindt, toch is de noodzaak aanwezig, zei hij. OK, maar is die uitleg niet iets te eenzijdig? Wat over hoge en lage panelen ? Wat over andere manieren van zonneparken betrachten, vb op water, op dijken, op vuilnisstorten en in bermen ?

Immers, hoe kun je weilanden volleggen met zonnepanelen terwijl er wereldwijd miljoenen mensen honger lijden. Of zulen we de komende instroom van "honger-vluchtelingen" weer niet hebben zien aankomen ? Onze minister van landbouw Carola Schouten zei laatst nog dat we Afrika moeten helpen om de voedselvoorziening aldaar op peil te houden.

Verder neigt de regering met verstrekken van subsidies voor "meeste energie voor de laagste prijs". Dan zit je algauw vast aan laagliggende vaste zonnepanelen. Geen sprietje zonlicht komt nog op de bodem terecht waardoor de ondergrond dood gaat. Als de boer na de misschien wel tijdelijke plaatsing van zonnepanelen zijn akker weer kan bewerken zal hij geen oogst kunnen produceren. Het zal jaren duren voordat iets geproduceerd kan worden op die 670 hectare grond die de heer LOUWS vol wil leggen met zonnepanelen. Een dode grond zal - door de schaduwwerking onder de zonnepanelen - alle plantengroei bemoeilijken want in de grond zit al 20 jaar geen voedsel meer.

{ Daartegenover staat dan weer dat we 2 PJ geproduceerd hebben. Laten we hopen dat de boeren niet achteraf massaal naar de voedselbank moeten.}

En wat Sandra Beckerman laatst opmerkte had ook een goede reden : "is de energietransitie wel in goede handen bij "de markt" ? Wie zal malafide praktijken onderscheppen?

Verder is het van wezenlijk belang om onze democratisch verworven rechten levendig te houden en mee te denken bij iedere stap die gezet wordt in dit proces. Immers, wij burgers dragen al jaren bij aan "de energie-pot" van 6 miljard euro. Ieder huishouden krijgt al jaren een "toeslag" op zijn energierekening. Nou, dat geld wordt nu verdeeld, over 3945 projecten aangaande zonne-energie in NL.

Het is dus meer dan terecht dat de SP vragen stelt aan B&W dienaangaande.