Rolstoelgebruik verandert per 1 juli 2019
Rolstoelgebruik verandert per 1 juli 2019
De "Code Veilig Vervoer Rolstoelgebruikers" (Code VVR) is opgesteld voor zowel chauffeurs als voor rolstoelgebruikers. Per 1 juli 2019 dient een rolstoel "gecrashtest" te zijn.
Het toegankelijkheidsbeginsel uit het VN-verdrag "Rechten voor mensen met een beperking" stelt dat iedereen dezelfde rechten heeft op het gebied van toegankelijkheid en participatie in de maatschappij. Daarbij heeft iedereen dus ook het recht op vrije keuze van mobiliteitsmiddelen.
Het rapport aangaande de vernieuwde Code VVR is te vinden op http://www.site-supply.nl/sociaalfondstaxi/download/code-vvr/code_vvr.pdf
Te lezen is dat de rolstoelgebruiker (en/of de begeleider) zelf verantwoordelijk is voor het kiezen van de juiste rolstoel. Als de patiënt dus binnen aanzienbare tijd denkt niet meer te zullen kunnen overstappen van de rolstoel naar de autostoel ( de autostoel ; dit is nog altijd de meest veilige zitplaats in een voertuig), dan kan de patiënt best kiezen voor een rolstoel die voldoet aan ISO 7176-19. Dit is een veilig VASTZETBARE rolstoel en is herkenbaar aan stickers met een haaksymbool. Deze rolstoel is GECRASHTEST.
Verder is te lezen dat het de verantwoordelijkheid is van "de rolstoelgebruiker en/of de begeleider om ervoor te zorgen dat de rolstoel voldoet aan de richtlijnen en geen gebreken vertoont". (Heb je dan als rolstoelgebruiker geen "zaak" waarop je terug kunt vallen?)
Als de rolstoel gebruikt wordt als zitplaats is het van belang dat deze wordt vastgezet met RIBS zodat de rolstoel niet meer beweegt als er tegen geduwd wordt.
Als uw rolstoel niet voldoet aan de ISO 7176-19 eisen dan word je vanaf 1 juli 2019 niet meer met de rolstoel als zitplaats vervoerd. Tot die tijd mag de rolstoelgebruiker wel nog vervoerd worden, mits de chauffeur de rolstoel veilig vast kan zetten. Na 1 juli kan de chauffeur je de rit weigeren als je rolstoel niet voldoet aan de eisen.
Maar wie betaalt dit allemaal ?
Wordt vervolgd.
Reactie toevoegen