Een armoedige verhouding

8 augustus 2018

Een armoedige verhouding

Wat we zelf doen vinden we meestal beter dan wat anderen vinden. Ons idee is meestal geweldiger dan dat van anderen. Overal hebben we kritiek op. Meestal willen we het anders. Soms moet het ook anders, gezien vanuit onze beleving.

Dat vooropgesteld en wetend dat ook ik kritisch kijk naar wat rondom ons gebeurt, stel ik toch kritische vragen bij de "armoedige verhouding" van subsidieverdeling die de Provincie opgesteld heeft.

Kan dat niet anders? Kan het niet beter? Ook hier geldt weer de regel : "de 1 zijn voordeel is de ander zijn nadeel". Dus.... waarom kun je dan niet met gemak stellen dat een armoedige verhouding tussen twee bedragen "beter kan"?

Tussen 50.000 euro en 2,4 miljoen euro zit immers nogal een ruimte.
  • 50.000 euro krijgen willen we allemaal wel. Zelfs een gemeente wil dat wel ontvangen. Maar als je dit bedrag dan nog eens met twee andere gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen moet delen, dan spreek je over +/- 16.666 euro per gemeente.
Dat kregen Terneuzen, Sluis en Hulst van de Gedeputeerde Staten.

De bedoelde bestemming van het geld is o.a. het actief houden van de KROTTENLIJST.

In 2012 werd het Project KLUS opgericht.
Klinkt opbouwend, ondernemend, spontaan en behulpzaam.
Is het ook.
Zolang je maar meewerkt.
Een huis van een eigenaar wordt door de gemeente op een KROTTENLIJST gezet als het een doorn in het oog geworden is en het straatbeeld ontsiert.
Het woord KLUS betekent hier dan ook "KrottenLijst UitvoeringsStrategie".
Sta je eenmaal op de lijst dan moet er iets gebeuren.
De "warme benadering" is meestal het enige wat verricht moet worden. Een brief wordt geschreven naar de eigenaren van het pand of de grond en er kan een akkoord bereikt worden. De KLUS is dan geklaard.
Is de eigenaar echter niet gewillig om aan de eisen van de Gemeente te voldoen, dan is de warme benadering niet meer aan de orde. De volgende aanpak is dan niet meer vrijblijvend en wordt de "koude benadering genoemd".  "Eigenaren worden dan gedwongen hun bezit op te knappen. Uiteindelijk kunnen bijvoorbeeld dwangsommen worden opgelegd of kan het pand in opdracht van de gemeente maar op kosten van de eigenaar worden opgeknapt." Zo staat te lezen op www.terneuzen.nl

(Wel vraag ik me dan af hoeveel gezinnen niet in financiële problemen komen doordat ze bijvoorbeeld een lening moeten aangaan om hun pand weer aantrekkelijk te maken.)

• 2.400.000 euro subsidie kun je uitgekeerd krijgen van de Gedeputeerde Staten als je een innovatief project indiende in het kader van "Zeeland in Stroomversnelling".
Tussen 12 maart en 20 april 2018 werden 25 projecten ingediend.

De volgende projecten komen in aanmerking voor een subsidiebijdrage:

Haalbaarheidsprojecten:

• Beach Wellness met Thalassotherapie Cadzand-Bad
  • VRCARE
  • Circulaire verdienmodellen in de procesindustrie en maintenance sector
  • Circulaire verpakkingsmaterialen voor de schaal- en schelpdiersector

Demonstratieprojecten:

• Hybride techniekopleiders in Zeeland
  • Testlocaties Fruitteelt Zeeland
  • Zeeuws zeewier- Ontwikkeling moderne oogstmachine

De omgeving van Terneuzen moet wel een heel rijke buurt zijn.
Kan niet anders.
Maar de verhouding vind ik zoek.
Alles voor een nieuw verdienmodel.
Weinig voor zij die het verdienen en nodig hebben.