Waar is de KRIMPPOT????

Waar is de krimppot???

Sonja Mulleman

27 maart 2018

Na de info-avond in het gemeentehuis van Terneuzen over allerlei subsidies en leningen die zowel particulieren als woningbouwverenigingen kunnen krijgen, ben ik danig onder de indruk van het gemak waarmee verteld werd dat het nu eenmaal zo is. Zeeuws-Vlaanderen is een krimpgebied geworden. De jeugd trekt weg, en de huizen raken gedateerd.

Tegelijk voelde je gisteren een “groene golf” die als een soort watermerk op de papieren gedrukt was. “Wie heeft nog geen zonnepanelen op zijn dak?” was een van de vragen die gesteld werden.

Het deed me denken aan de jaren 80 waarbij een vakantie in het teken stond van gebruind terugkomen.  Thans zijn zonnepanelen op je dak een teken van geslaagd zijn.

Alles in het teken van energie-neutraal.

Zelfs de oude Witte Wijk in Sas van Gent moet eraan geloven als het aan Woongoed Zeeuws-Vlaanderen ligt.

57 woningen willen ze slopen en er komen 35 energiezuinige woningen voor in de plaats, echter niet op dezelfde plaats. De wijk wordt dus gesloopt, uitgedund, en verplaatst. Een behoorlijke ingreep.

Maar niet getreurd, er bestaan subsidies die Woongoed kan aanvragen.

Immers, de Provincie vertelde gisterenavond doodleuk dat een woningbouwcorporatie geld krijgt als ze meewerken aan “de verdunning van de sociale huurwoningvoorraad”.

Een kleine rekensom laat dan snel zien dat Woongoed Zeeuws-Vlaanderen over 22 woningen subsidie krijgt.

Je krijgt geld om niets te doen. Mag ik het een BIJSTAND-SUBSIDIE  noemen?

“Bestaat er dan reeds een KRIMPPOT? “ vroeg mijn man laconiek.

Beter kon ik het niet verwoorden, maar waarom ik het helemaal eens ben met de KRIMPPOT leg ik wel uit ;

rekening houdend met het feit dat Woongoed Zeeuws Vlaanderen de vragende partij is,

rekening houdend met het feit dat wonen in een energie-neutrale-woning duurder is dan in een gewone woning, maar aangezien beweerd wordt dat de hogere huurkosten wegvallen tegen de lagere energierekening, heb ik hieronder een voorstel,

rekening houdend met het feit dat de mensen uit die sociale woningen een laag inkomen hebben, of zelfs een bijstanduitkering,

ervanuitgaand dat de huur bijvoorbeeld 400 euro / maand is,

ervanuitgaand dat de huur verhoogd wordt (met bvb 100 euro / maand)  bij het wonen in een energie-neutrale-woning.

wil ik voorstellen dat

1) De huurverhoging per maand betaald wordt uit de KRIMPPOT, en dat voor de looptijd van 5 jaar.

Immers, in theorie heeft Zeeland inderdaad te maken met dalende bevolkingsaantallen, echter, nu zijn die woningen (bvb in Sas) nog heel erg nodig.

En de huurders moeten niet de dupe zijn van een "bedacht plan" dat zichzelf nog helemaal niet bewezen heeft.

2) Als Woongoed Zeeuws-Vlaanderen zo sterk gelooft in het feit dat energie-neutrale woningen geacht worden een lage energierekening te produceren, stel ik voor dat Woongoed Zeeuws-Vlaanderen voor de looptijd van 5 jaar dit risico draagt en zelf alle aansluitingen en betalingen voor zijn rekening neemt.

Annemarie Van Gaal schreef gisteren in de Telegraaf dat naheffingen de gewone mens de das omdoen. Hoe kan iemand inschatten wat ze achteraf nog bij zullen moeten betalen. Hoe kan iemand - die nauwelijks rondkomt - geld sparen om op het einde van het jaar een eventuele naheffing te betalen.?

3) De huurtoeslag die de huurder ontvangt blijft gelijk, want de huuropslag wordt immers betaald uit de KRIMPPOT.

Ik zou vragen aan de Provincie om geld uit te geven aan mensen die wonen in de sociale huurwoningen.

Niet aan de Woningbouwverenigingen die "een plan opstellen" en bitter weinig rekening houden met de mensen die wonen in bvb de Witte Wijk in Sas van Gent.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.